Hız Körlüğü
Moderatörler: cenknalbantoglu, DERKMEN, Offroadpassion
- ozdemirbrs
- Albay
- Mesajlar: 5953
- Kayıt: 01 May 2012 12:50
- Konum: BURSA merkez
- İletişim:
Hız Körlüğü
Bu başlık direk olarak bizi etkilemiyor ama günlükte kullandıgımız binek araçlarda lazım olabilir..
Seyir halinde artan hız sonucunda sürücünün yol ve etrafına yönelik görselleri, nesne ve hareketleri net olarak algılayamama durumuna hız körlüğü denir. Nedeni ise; gayet basittir. Hız ve görme açısı ters orantılıdır ve hız arttıkça görüş açısı daralır. Sürücü, sanki bir at gözlüğü takmışcasına etrafı göremez.
Hız ne kadar artış gösterirse çevreyi görmek/algılamak ve tepki vermede serilik azalır. Bu azalma yaş, cinsiyet ve tecrübe ile kesinlikle ilgili değildir.Hız arttıkça görüş açısı daralır ve bakışlar da o derece uzağa odaklanır. Bu fiziksel bir durumdur. Örnek vermemiz gerekirse 35 kilometre hızla giderken sağlıklı bir sürücünün görüş açısı 104 derece, 130 kilometre hızla giderken 30 derecedir. Bu da demek oluyor ki görme açısı üçte bir azalmaktadır.
Hız arttıkca görüş alanı daralır.Sürücü hız körlüğünün etkisindeyken mevcut hızından daha az bir hızla gittiğini zanneder. Genellikle uzun yolculuklarda ortaya çıkan bu durum fark edildiği zaman mevcut hız yavaş yavaş azaltılmalıdır. Azaltılmadığı takdirde hız körlüğü devam eder ve ve sürücü yol kenarında bulunan canlıları, nesneleri ya da çevreden gelecek tehlikeleri farkedemez. Bir anda önüne çıkan şeylere karşı doğru tedbiri alması için yeterli vakti olmaz ve kazaya neden olur.
Hız Körlüğünün Araç İçindekilere Etkisi :
Kaza ihtimali ve kaza sonuçları ile ilişkisi nedeniyle hız, temel bir risk faktörü olarak kabul edilmektedir. Meydana gelen trafik kazalarında önemli bir sorun teşkil eden aşırı hız, olası bir kaza anında araç içindekilerin ölüm riskini arttırmaktadır. 80 kilometre hız ile giden bir araçta bulunanların, 30 kilometre hız ile giden bir aracın içindekilere göre yaklaşık 20 kat risk altında oldukları biliniyor.
Peki bu veriler/riskler göz önüne alındığında neden hıza dikkat edilmiyor?
Sürücü ve yolcular aracın gidilmekte olan yüksek hızını yaklaşık 30 kilometre daha az hissederler. Hızın gerçek oranının fark edilmemesi en yaygın risktir. Hızdan dolayı görüş açısı daralır ve yolun etrafında olup bitenler tam anlamıyla algılananmaz. Kaldı ki algılansa bile hız yüzünden tehlikeye karşı zamanında önlem alınamıyor. Diyelim ki sürücü tehlikeyi doğru zamanda farkett; bu defa da durmaya çalıştığında ihtiyaç duyduğu süreden çok daha azına sahip olacaktır. Bunlardan herhangi birisi bile kaza ve ölüm sebebi olmak için oldukça yeterlidir.
Aracın Dışında Bulunanlar İçin :
''Korunmasız Yolcular'' olarak tanımladığımız yayalar her zaman büyük bir risk altındadır. Hızın etkisinden kurtulamayan veya durmakta güçlük çeken sürücüler, yayaların bulunduğu ve sürekli hareketin gerçekleştiği şehir içlerinde büyük tehlike oluştururlar. Şehir içinde 50 kilometre hızın üzerine geçilmemesi gerektiği belirtilir ama buna rağmen 32 kilometre hız ile çarpılan yayanın %5' inin yaşamını kaybettiği belirlenmiştir.
Bu nedenlerden ötürü, hız ve hız körlüğü hem araç içindekilere hem de çevredekilere ölüm riski oluşturmaktadır.
Seyir halinde artan hız sonucunda sürücünün yol ve etrafına yönelik görselleri, nesne ve hareketleri net olarak algılayamama durumuna hız körlüğü denir. Nedeni ise; gayet basittir. Hız ve görme açısı ters orantılıdır ve hız arttıkça görüş açısı daralır. Sürücü, sanki bir at gözlüğü takmışcasına etrafı göremez.
Hız ne kadar artış gösterirse çevreyi görmek/algılamak ve tepki vermede serilik azalır. Bu azalma yaş, cinsiyet ve tecrübe ile kesinlikle ilgili değildir.Hız arttıkça görüş açısı daralır ve bakışlar da o derece uzağa odaklanır. Bu fiziksel bir durumdur. Örnek vermemiz gerekirse 35 kilometre hızla giderken sağlıklı bir sürücünün görüş açısı 104 derece, 130 kilometre hızla giderken 30 derecedir. Bu da demek oluyor ki görme açısı üçte bir azalmaktadır.
Hız arttıkca görüş alanı daralır.Sürücü hız körlüğünün etkisindeyken mevcut hızından daha az bir hızla gittiğini zanneder. Genellikle uzun yolculuklarda ortaya çıkan bu durum fark edildiği zaman mevcut hız yavaş yavaş azaltılmalıdır. Azaltılmadığı takdirde hız körlüğü devam eder ve ve sürücü yol kenarında bulunan canlıları, nesneleri ya da çevreden gelecek tehlikeleri farkedemez. Bir anda önüne çıkan şeylere karşı doğru tedbiri alması için yeterli vakti olmaz ve kazaya neden olur.
Hız Körlüğünün Araç İçindekilere Etkisi :
Kaza ihtimali ve kaza sonuçları ile ilişkisi nedeniyle hız, temel bir risk faktörü olarak kabul edilmektedir. Meydana gelen trafik kazalarında önemli bir sorun teşkil eden aşırı hız, olası bir kaza anında araç içindekilerin ölüm riskini arttırmaktadır. 80 kilometre hız ile giden bir araçta bulunanların, 30 kilometre hız ile giden bir aracın içindekilere göre yaklaşık 20 kat risk altında oldukları biliniyor.
Peki bu veriler/riskler göz önüne alındığında neden hıza dikkat edilmiyor?
Sürücü ve yolcular aracın gidilmekte olan yüksek hızını yaklaşık 30 kilometre daha az hissederler. Hızın gerçek oranının fark edilmemesi en yaygın risktir. Hızdan dolayı görüş açısı daralır ve yolun etrafında olup bitenler tam anlamıyla algılananmaz. Kaldı ki algılansa bile hız yüzünden tehlikeye karşı zamanında önlem alınamıyor. Diyelim ki sürücü tehlikeyi doğru zamanda farkett; bu defa da durmaya çalıştığında ihtiyaç duyduğu süreden çok daha azına sahip olacaktır. Bunlardan herhangi birisi bile kaza ve ölüm sebebi olmak için oldukça yeterlidir.
Aracın Dışında Bulunanlar İçin :
''Korunmasız Yolcular'' olarak tanımladığımız yayalar her zaman büyük bir risk altındadır. Hızın etkisinden kurtulamayan veya durmakta güçlük çeken sürücüler, yayaların bulunduğu ve sürekli hareketin gerçekleştiği şehir içlerinde büyük tehlike oluştururlar. Şehir içinde 50 kilometre hızın üzerine geçilmemesi gerektiği belirtilir ama buna rağmen 32 kilometre hız ile çarpılan yayanın %5' inin yaşamını kaybettiği belirlenmiştir.
Bu nedenlerden ötürü, hız ve hız körlüğü hem araç içindekilere hem de çevredekilere ölüm riski oluşturmaktadır.
Hüseyin Özdemir
Bursa köyü ağası...
yaş = İzmir + Bursa
[/b]2007 suzuki Jimny JLX 1,3 MT Koçero
2012 ford fiesta 5k titanium 1,4 TDCI
0 RH (+)
Bursa köyü ağası...
yaş = İzmir + Bursa
[/b]2007 suzuki Jimny JLX 1,3 MT Koçero
2012 ford fiesta 5k titanium 1,4 TDCI
0 RH (+)
- DERKMEN
- Albay
- Mesajlar: 5888
- Kayıt: 06 Ara 2011 11:26
- Konum: GÖKTÜRK / İSTANBUL
- İletişim:
Re: Hız Körlüğü
Allah korusun diyor,
teşekkür ediyoruz paylaşım için.
Bu arada benim arba 170 i geçmiyor abi sorun yok yani
teşekkür ediyoruz paylaşım için.
Bu arada benim arba 170 i geçmiyor abi sorun yok yani
Facebook / Suzuki4x4Turkiye.com
Deniz ERKMEN Yaş / 32
Göktürk / İSTANBUL
Mitsubishi L200 2009 Instyle AT
KARAKTERİM VE TAVRIMI BİRBİRİNE KARIŞTIRMAYINIZ
KARAKTERİM KİM OLDUĞUMLA İLGİLİDİR; TAVRIM "SİZİN" KİM OLDUĞUNUZLA
Deniz ERKMEN Yaş / 32
Göktürk / İSTANBUL
Mitsubishi L200 2009 Instyle AT
KARAKTERİM VE TAVRIMI BİRBİRİNE KARIŞTIRMAYINIZ
KARAKTERİM KİM OLDUĞUMLA İLGİLİDİR; TAVRIM "SİZİN" KİM OLDUĞUNUZLA
- ozdemirbrs
- Albay
- Mesajlar: 5953
- Kayıt: 01 May 2012 12:50
- Konum: BURSA merkez
- İletişim:
Re: Hız Körlüğü
geçenlerde benim cimiyi denedim, yol tam düz, tapa gaz, ayagım tabanı gelecek o kadar yanii
94 km/s
Hüseyin Özdemir
Bursa köyü ağası...
yaş = İzmir + Bursa
[/b]2007 suzuki Jimny JLX 1,3 MT Koçero
2012 ford fiesta 5k titanium 1,4 TDCI
0 RH (+)
Bursa köyü ağası...
yaş = İzmir + Bursa
[/b]2007 suzuki Jimny JLX 1,3 MT Koçero
2012 ford fiesta 5k titanium 1,4 TDCI
0 RH (+)
- e.deren
- Albay
- Mesajlar: 5439
- Kayıt: 24 Oca 2013 09:18
- Konum: İstanbul/Ümraniye
- İletişim:
Re: Hız Körlüğü
Hüseyin Abi 30 luk delikanlıyla
50 lilik delikanlı aynı olurmu
At sahibine göre kişner
50 lilik delikanlı aynı olurmu
At sahibine göre kişner
İlker Kılıçkaya 39 (A rh+)
Ümraniye/İstanbul
2005 Grand Vitara AT/5K
Ümraniye/İstanbul
2005 Grand Vitara AT/5K
- DERKMEN
- Albay
- Mesajlar: 5888
- Kayıt: 06 Ara 2011 11:26
- Konum: GÖKTÜRK / İSTANBUL
- İletişim:
Re: Hız Körlüğü
Facebook / Suzuki4x4Turkiye.com
Deniz ERKMEN Yaş / 32
Göktürk / İSTANBUL
Mitsubishi L200 2009 Instyle AT
KARAKTERİM VE TAVRIMI BİRBİRİNE KARIŞTIRMAYINIZ
KARAKTERİM KİM OLDUĞUMLA İLGİLİDİR; TAVRIM "SİZİN" KİM OLDUĞUNUZLA
Deniz ERKMEN Yaş / 32
Göktürk / İSTANBUL
Mitsubishi L200 2009 Instyle AT
KARAKTERİM VE TAVRIMI BİRBİRİNE KARIŞTIRMAYINIZ
KARAKTERİM KİM OLDUĞUMLA İLGİLİDİR; TAVRIM "SİZİN" KİM OLDUĞUNUZLA
- ozdemirbrs
- Albay
- Mesajlar: 5953
- Kayıt: 01 May 2012 12:50
- Konum: BURSA merkez
- İletişim:
Re: Hız Körlüğü
nasılsaa pazar günü adranalini patlattık.
akşam eve gidince onunda işini hallederiz...
akşam eve gidince onunda işini hallederiz...
Hüseyin Özdemir
Bursa köyü ağası...
yaş = İzmir + Bursa
[/b]2007 suzuki Jimny JLX 1,3 MT Koçero
2012 ford fiesta 5k titanium 1,4 TDCI
0 RH (+)
Bursa köyü ağası...
yaş = İzmir + Bursa
[/b]2007 suzuki Jimny JLX 1,3 MT Koçero
2012 ford fiesta 5k titanium 1,4 TDCI
0 RH (+)
- fatih_VKZ
- Ast Sub. Üst Çavuş
- Mesajlar: 1370
- Kayıt: 16 Ağu 2013 09:46
- Konum: İstanbul-Sakarya
- İletişim:
Re: Hız Körlüğü
bu konu ile ilgili şu örneği de verebiliriz, çok kez duydum
adam taaa ankaradan istanbula kazasız belasız geldi de tam evine 3-5- km kala kaza yaptı.
yani uzun yolda hız körlüğü oluşan sürücü şehir içine girdiğinde kaza riski çoğalıyor.
bunu bizzat farkettim.
sakaryadan molasız döndüğümde, şehir içine girince yandan gelebilecek tehlikeleri farkedemiyorum.
birde şuna dikkat edin, şehir içi kullanımda, yola baktığınız halde yanınızda oturanın ne yaptığını farkedebiliyorsunuz
uzun yolda asla yanınızda oturanı göremiyorsunuz, gözler ileriye odaklanıyor.
iyisimi uzun yol dönüşlerinde şehire girmeden kısa bir mola vermek.
çok faydalı bir konu olmuş Hüseyin abi teşekkürler.
adam taaa ankaradan istanbula kazasız belasız geldi de tam evine 3-5- km kala kaza yaptı.
yani uzun yolda hız körlüğü oluşan sürücü şehir içine girdiğinde kaza riski çoğalıyor.
bunu bizzat farkettim.
sakaryadan molasız döndüğümde, şehir içine girince yandan gelebilecek tehlikeleri farkedemiyorum.
birde şuna dikkat edin, şehir içi kullanımda, yola baktığınız halde yanınızda oturanın ne yaptığını farkedebiliyorsunuz
uzun yolda asla yanınızda oturanı göremiyorsunuz, gözler ileriye odaklanıyor.
iyisimi uzun yol dönüşlerinde şehire girmeden kısa bir mola vermek.
çok faydalı bir konu olmuş Hüseyin abi teşekkürler.
Fatih KAÇAN 1983
İstanbul
Linea
Corolla D4D
İstanbul
Linea
Corolla D4D
- 34DUR22
- Uzman Çavuş
- Mesajlar: 577
- Kayıt: 16 Nis 2014 13:53
- İletişim:
Re: Hız Körlüğü
Doğru bir kanı adamlar dersine çalışmış.
Her şeyden önce can ve canan taşıyoruz. Birde bi söz eklemek istiyorum.
Geç gitmek HİÇ gitmemekten daha iyidir.
Erkan DUR
Her şeyden önce can ve canan taşıyoruz. Birde bi söz eklemek istiyorum.
Geç gitmek HİÇ gitmemekten daha iyidir.
Erkan DUR
Erkan DUR
34DUR22
Grand Vitara 3K 1.6 2005
Çeliktepe/İSTANBUL
34DUR22
Grand Vitara 3K 1.6 2005
Çeliktepe/İSTANBUL
Kimler çevrimiçi
Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 64 misafir