4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

SUZUKICİLERİN EĞİTİM VE ARAÇLAR HK BİLGİ PAYLAŞIM PLATFORMU

Moderatörler: cenknalbantoglu, DERKMEN, Offroadpassion

Cevapla
Kullanıcı avatarı
gokces
Er
Mesajlar: 41
Kayıt: 19 Ağu 2011 17:38
İletişim:

4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197717Okunmamış mesaj gokces
24 Mar 2014 17:07

Grand Vitara 3 kapı aracım var ve bildiğiniz üzere sürekli dört çeker görünen bir araba.. İlgili konu hakkında birçok platformda ; bu aracın gerçek dört çeker olmayıp, AWD şanzıman olduğu şeklinde iddalar söz konusu.. Fakat bu konuda şüphelerim vardı, çünkü AWD yeni nesil araçlarda kullanılıyor ve ucuz olmayan teknoloji isteyen bir sistem..Dahası gördüğüm hiçbir Suzuki modelinde de mevcut değil..Ayrıca aracımı serviste lift üzerinde çalışırken de görüğümde, bu sistemin aktarma prensibinde olmadığını sürekli dört çeker çalıştığını gördüm. (Zaten sürüş sırasında herzaman fark edilebiliyordu) Çekiş sistemleri üzerine bildiğiniz üzere birçok araçta AWD-FWD-4WD-4WS-FWS gibi yeni kavramlar ve teknolojiler ortaya çıktı. Bu nedenle , merak ettiğim bu kavramları internette araştırdım ve şu bilgilere ulaştım. Paylaşımınıza sunuyorum. (Buna göre yeni kasa grand vitara 3K M16 motor araçların çekiş sistemi yanlış bilinenin aksine AWD değil ; tam otomatik 4WD sistemidir.)

4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?
Four Wheel Drive (4WD-FWD), All Whell Drive (AWD) ve Four Wheel Steering (4WS-FWS) sistemleri birbirinden çok farklı işlevlere sahip olmalarına rağmen halk arasında sıkça birbirine karıştırılmaktadır. Özellikle yeni bir araç alacak olanlar için bu terimlerinin farklılıklarının bilinmesi çok önemlidir. Çünkü araçlar arasındaki arazi, binek gibi farklılıklar bu terimlere göre birbirinden ayrılmakta ve ihtiyaca göre şekillenmektedir.

1)Four Wheel Drive (4WD): Dört çeker (4×4) olarak bilinen sistem asıl olarak budur. Asıl olarak diyorum çünkü birazdan bahsedeceğimiz AWD sistemiyle çokca karıştırılmaktadır. Otomobil tarihinde ilk kez 1905 yılında kullanılan bu sistem 1970′li yıllarda ise Subaru tarafından ilk kez seri üretime geçmiştir. Daha sonra Audi ve Mitsubishi bu sistemi seri üretim otomobillerine uygulamışlardır.

Dört çeker sistem kendi içinde Part Time ve Full Time olarak ikiye ayrılmaktadır. Part Time dört çeker sistemler sürücü tarafından istenildiği anda devreye sokulabilen sistemlerdir. Full Time dört çeker sistemler ise sürücüden bağımsız olarak otomatik olarak devreye giren ya da sürekli devrede olan sistemlerdir.

a) Gerektiği Zaman Kullanılan Sistem (Manuel): 4X4 araçların ön ve arkada iki diferansiyel bulunur ve sürücü dört çeker sistemi devreye sokmadığında standart olarak arka diferansiyel hareket halindedir. Ön diferansiyel ise sürücünün takviye vitesi olarak adlandırılan sistemi devreye sokmasıyla harekete geçer. Bu durumda motor gücü yarı yarıya ön ve arka diferansiyele paylaştırılır ve özellikle yokuşlarda-kaygan zeminlerde daha iyi çekiş sağlanır.

b) Sürekli Kullanılan Sistem (Tam Otomatik): Bu sistemde 4 tekerde sürekli olarak faaliyet halindedir ve bu sistemde takviye vitesi bulunmaz.

c) Yol Şartlarına Göre Kendini Ayarlayabilen Sistem (Yarı Otomatik): Bu sistem Tam Otomatik sisteme göre daha avantajlıdır. Çünkü bu sistemde sürücü 4×4′ü hem kendi isteği doğrultusunda devreye sokabilir hem de aracın yol şartlarına göre kendisini ayarlaması sağlanabilir. Yani araç devir sensörlerinin yardımıyla kaygan zeminlerde, yokuşlarda veya aracın devrinin düştüğü diğer durumlarda otomatik olarak devreye girebilmektedir. Ayrıca sistemin devrede olduğu konusunda gösterge panelinde 4WD işaretiyle sürücüye bilgi verilir.

Dört çeker sistemi kaygan zeminlerde ve yokuşlarda olumlu etkiler oluşturabildiği gibi virajlarda ve ani manevralarda da yol tutuşunu artırabilmektedir.

2)All Wheel Drive (AWD):Bu sistem aslında 2WD yani iki çeker sistemdir. Ancak aracın zorlandığı durumlarda devreye girer ve çalışma prensibi 4WD sistemine göre mekanik değil elektroniktir. Eğer aracınız önden çekiş sistemine sahipse normal şartlarda motor gücünün %100′ü ön aks miline aktarılır. Olur da ön tekerler patinaj atmaya başlarsa ön aks milinden kaybedilen gücün bir bölümü elektronik bir sistem ile arka aks miline aktarılır. Bu durumun 4WD sistemden farkı, 4WD olası bir zorlanma durumunda motor gücünü öne ve arkaya eşit miktarda dağıtırken, AWD sistemi ise ön aks milinde kaybedilen gücün kimi zaman %90′ını bile arka aks miline aktarabilmesidir. Yani bir dengesizlik söz konusudur. Bu nedenle AWD sistemleri 4×4 olarak adlandırılamaz. Diğer bir farklılık ise AWD sisteminde 4 tekerin birbirinden bağımsız hareket edebilmesidir.

3)Four Wheel Steering (4WS): Four Wheel Steering yani dört tekerden yönlendirme sistemi olarak adlandırılan bu uygulama ise ilk olarak Mazda, Honda, Mitsubishi gibi japon otomobil üreticileri tarafından seri üretimde kullanılmıştır. Bu sistemin motor gücüyle ya da aktarma ile alakası yoktur. Sadece güvenli sürüş ve kolaylık sağlamak amacıyla geliştirilmiştir fakat günümüzde otomobil güvenlik teknolojilerinin gelişmesiyle arka planda kalmıştır ve neredeyse hiçbir binek araca uygulanmamaktadır. Yalnızca inşaat sektöründe kolaylık sağlamak amacıyla bazı kepçe ve graderlere uygulanan bir sistemdir.

Çalışma prensibi oldukça basittir. Direksiyonu sağ veya sol yöne doğru çevirdiğinizde ön tekerleklerin yaklaşık 5′te 1′i kadar, arka tekerleklerde hızınıza bağlı olarak sağ veya sola doğru dönmektedir. Böylece aracınızı park ederken kolaylık sağladığı gibi yüksek hızdayken ve sollama yaparken güvenli sürüş sağlamaktadır.
*Kaynak bilgiustam.com
Gökçe SATICI
Mudanya/BURSA
Yaş:35 A(-)
2008 Grand Vitara 3K 1.6 JX-A MT

Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197788Okunmamış mesaj oguz1134
25 Mar 2014 08:32

:arrow: '' 3K M16 motor araçların çekiş sistemi yanlış bilinenin aksine AWD değil ; tam otomatik 4WD sistemidir.) ''

:arrow: ben bunu bi güzel inceledim ama hiç bişi anlamadım utanma :? ayıp deyilya bi bilen cıksın izah etsin.. ;)

4 tekeride hep cekene AWD deniyor....ingilizler öyle demiş.. :roll: all whell drive nin kısası.. :!:

bu sistem araclarda bazı + parcalar oluyor..standartlara göre..

en önemlisi..3. orta defransiyel..ve icinde bildiğimiz %100 kilit.sistemi

ön ve arka dif içleri standart olmuyor mutlaka lsd kilitli oluyor.. :!:

birde bizim pek çakmadığız bir özel parca mevcut bunun da ismi arka defransiyel hidrolik kontrol ünitesi..bu ne iş yapara gelince güç dagılımı yapıp arka tekerlere güçü verme işine ayar yapıyor.. ;) :roll:

:arrow: son yılların şampiyon sürüçüsünden bi gösteri..


bizim vitaralara da 600-700 beygir motor taksak aynı şeyleri yapsak.. :!: ne olur.. :!: ilk varyete harekette şanzıman defransiyel ne varsa aşşa düşer..teknik olarak imkansız.. :!:

mitsubishi evo aracın cigerleri awd sistemin anlaşılması acısından.. ;) :arrow:

Resim

30095 nolu parca kilit.. ;) :arrow:
Resim

lsd kilidin çiğerleri :arrow:
Resim

arka dif ve içindeki lsd.. ;) :arrow:

Resim

awd evo bu şekil.. :roll:

şimdik gelelim bizim 3 kapı granda.. :arrow:
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197789Okunmamış mesaj oguz1134
25 Mar 2014 08:41

Resim
Resim
ResimResim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim
Resim

ben bunun otomatiğini kaydıran güçü ayarlıyan yerini bulamadım.. morgulus
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

Kullanıcı avatarı
gokces
Er
Mesajlar: 41
Kayıt: 19 Ağu 2011 17:38
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197839Okunmamış mesaj gokces
25 Mar 2014 11:48

Vikipedide de bu bilgiler mevcut..İlk yazılanlarla çelişmiyor gibi..? Benim anladığım, 3. madde de Otomatik dört tekerleği döndüren sistem de yeni nesil araçlardaki (Subaru-Fiat Freemont vb.gibi ) AWD denilen sistemi tariflendiriyor. 3K Grand bu tarifte 2. maddede ki akışkan kavramalı daimi sisteme uyuyor galiba?
Ayrıca Oğuz abicim, All Whell Drive; temelde bütün tekerleklerin bağımsız hareketini ifade ediyor. Yoksa kelime anlamıyla four whell drive ile all whell drive aynı anlamı karşılardı..Fwd sisteminde tüm tekerleklerin güç dağılımı elektronik olarak bağımsız ayarlanmıyor, ön ve arka aks için kullanılacak güç dağılımı eşit oranda maksimum torku sağlayacak biçimde kullanılıyor bildiğim kadarıyla? Yanlışsam düzeltiniz lütfen..


4WD


4 Tekeri güçlendirme sistemi ,4WD ( Four wheel drive ), AWD (All Wheel Drive) veya 4x4, Klasik sistemlerde otomobiller ya ön aks mili üzerinde bulunan 2 tekerlek (önden çekmeli) veya arka aks mili üzerinde bulunan 2 tekerlek (arkadan itmeli) beraber tahrik olurken bu sistemde yolun koşullarına ve ihtiyaca bağlı olarak ön ve arka aks üzerinde bulunan 4 tekerlekde birlikte aynı anda ve çoğu kez aynı güç oranlarında harekete geçirilirler. Başka bir ifadeyle aracın motor gücü 4 tekere birden iletilmektedir.

Bu sistemi seri üretim olarak araçlarına uygulayan ilk firmalardan biri Subaru olmuştur. Daha sonra 1980 yılında Audi sistemi biraz değiştirerek Quattro modelinde uygulamış ve rallilerde büyük başarılar elde etmiştir. Ancak sistem otomobil tarihinde ilk kez 1905 yılında Lotil marka araçta uygulanmıştır.

4WD (4x4) sistemini her otomobil firması kendine has dizaynlarda üretmektedir. Sisteme nereden bakılırsa bakılsın genel anlamda 3 kategori dikkatleri çekmektedir:

1.Gerektiği zaman kullanılan sistem
2.Daimi kullanılan sistem
2a . Akışkan kavramalı
2b . Kilitlenebilir orta diferansiyelli

3.Otomatik dört tekerleği döndüren sistem

Bu sistemlerden yüksek güçlü arabalarda direksistem daha ekonomik olduğu halde , orta ve düşük güçlü otolarda isteğe bağlı sistem daha avantajlı ve ucuz çözüm yoludur.

1 .Gerektiği zaman kullanılan sistem : Bilinen standart diferansiyel dişli kutusu arka tarafta vardır ve araç normal olarak standart diferansiyel olarak kullanılır. Ön taraftaki diferansiyel ihtiyaç halinde devreye sokulur. Ön diferansiyelin devreye alınmasını sağlamak için ana vites kutusunun arka tarafına ilave edilmiş bulunan bir transfer kutusu kullanılır. Buna takviye vitesi denir.Takviye vitesinin sağladığı yarar gerektiği zaman ön tekerleklere de gücün iletimini sağlamak , zemin şartlarına göre tırmanma kabiliyetini artırmaktır.
2 . Daimi kullanılan sistem : Dört tekerin hepsine hareket verilir. Ön ve arka akslar kilitlenebilen bir ara diferansiyel yardımıyla bağlanmıştır.
2a . Akışkan kavramalı : Bu sistemde ön aks diferansiyeline monte edilen akışkanlı kavrama kilitlenebilir diferansiyele bağlıdır. Normal çalışma esnasında 4 teker döndürülür. Akışkanlı kavrama ile hareket veren ve hareket ettirilen üniteler arasındaki devir sayısı farkı az olduğundan bir kaymaya izin verilir. Arka aksın tekerlekleri kaymaya başlarsa akışkanlı kavrama derhal kilitlenir . Sürücünün bir müdehalesi gerekli değildir.
2b . Kilitlenebilir orta diferansiyelli : Orta ve arka diferansiyel için hareketsiz durumda veya hareket esnasında kumanda edilebilen bir diferansiyel kilidi monte edilmiştir. Böylelikle sürücü her iki diferansiyeli ayrı ayrı veya ortaklaşa kilitleyebilir.
3 . Otomatik dört tekerleği döndüren sistem : Bu sistemde ön tekerleklerin üzerinde ve arka aks orta kısmında birer adet devir sayısı sensörü , direksiyon simidinde ise dönüş açı sensörü bulunmaktadır. Sensörler bilgileri okuyarak kumanda cihazına iletirler . Kumanda cihazı bilgileri değerlendirerek komutlarını ön tekerlek döndürme sisteminin açma kumanda şalterine ve kilitleri devreye alma veya çözme şalterine verir. Kumanda etme ve kesma aşağıda belirtilen ölçütlere göre yapılır:
kayma
taşıt hızı
dönüş açısı
zaman
ayak frenine basılması

Bu sistemle en uygun çekiş ve kilitlenme sağlanmaktadır. Işıklı gösterge aracılığıylada 4 wd sisteminin kumanda durumu hakkında sürücü sürekli olarak bilgi edinmektedir.


4 WD sisteminin faydaları

1.Yol yüzeyi ile olan temasın artması : 4wd sistemi buz üzerinde normal araca nazaran 2,25 defa ıslak yollarda ise 1,66 defa daha fazla çekiş gücünü yol yüzeyine aktarır. Motor gücü 4 tekere de dağıldığından patinaj olayı da engellenir.
2.Yüksek viraj emniyeti : Motor gücü 4 tekere dağıldığından her tekerleğe isabet eden güç 2 tekerli tahrik sisteminin yarısı kadardır. Bu sayede viraja yüksek hızda girildiğinde tekerleklerin viraj içinde olduğu yerde dönmesi engellenmiş olur. Neticede lastikler daha yüksek yan kuvvetleri yol yüzeyine aktarabilirler . Eğer istenmeyerek viraja hızlı girilmişse tehlikenin belirlenmesiyle ayak gaz pedalından çekilince meydana gelen motor freni tüm tekerleklere eşit olarak dağılacağından tehlikede daha kolay bertaraf edilir.
3.Tüm yol koşullarında etkisi iyidir : Yumuşak ve gevşek yollarda dağa tırmanmada , yan rüzgarların etkisinde ve aquaplaning durumlarında en ideal yol tutuşu sağlamaktadır.
4.Lastik ömürlerini uzatır : 4 wd sisteminde patinaj olayı hemen hemen önlenmiş olduğundan ömürleri belli bir şekilde artar.
5.Yakıt sarfiyatına etkisi : Sistemin getirdiği ağırlık ve sürtünme kuvvetlerinin artması dolayısıyla düşük hızlarda yakıt tüketimi fazladır. Ancak yüksek hızlara çıkıldıkça ters orantılı olarak sürtünme kuvvetleri azalacağından yakıt tüketimi normalleşir.
En son gokces tarafından 25 Mar 2014 12:11 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.
Gökçe SATICI
Mudanya/BURSA
Yaş:35 A(-)
2008 Grand Vitara 3K 1.6 JX-A MT

Kullanıcı avatarı
gokces
Er
Mesajlar: 41
Kayıt: 19 Ağu 2011 17:38
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197847Okunmamış mesaj gokces
25 Mar 2014 12:06

İng. bilenler için bu teknik yazı da var..

http://www.digitaltrends.com/cars/whats ... eel-drive/

Bu yazıyı da okuyunca sanki mekanik AWD sistem gibi bir sonuç var..Çözemedim bu konuyu :) Aslında adının ne olduğu önemli de değil..Sonuçta GV 3K araç gerçek bir off road değil crossover veya Suv sınıfında bir araç..Ama bilinen AWD sistem de olmadığı açık çünkü bu sistem lüks Suv larda mevcut ve bunlarla da uyuşmuyor..Sistemi tam anlamaya çalışıyorum açıkçası..Sürçü lisan ediyorsak affola :)
Gökçe SATICI
Mudanya/BURSA
Yaş:35 A(-)
2008 Grand Vitara 3K 1.6 JX-A MT

Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197930Okunmamış mesaj oguz1134
25 Mar 2014 20:09

bizim aracları 4H <> 4L vitese takıp asvalt üstünde 360 derecelik tam tur dönüş yaparsan arac kasılıp buruluyor..asla takmayın diyede kitabında da yazıyor zaten.. ;)

o kasma sizde yok sanırım.. :!: da bunu ne yapıyor orayı çözemedim.. :? kaydıran güçü dengeleyen ne .. :?: nerde.. :?:

mekaniği nerdeyse tıpatıp bizimkilere benziyor arazi zinçiri vs.. ;) bi farkı var ama ben bilemedim..çakamadım.. :)

3. orta difransiyeli yok.. :!: dolayısı ile orda lsd de yok.. :!: ona eminim.. :roll:

lsd nin bir iyisi daha var torsen defransiyel o dahada pahalı bi parca görsem tanırım o da yok tabikinem.. :roll: yani bilmece durumu.. :)
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

Kullanıcı avatarı
Camur76
Onbaşı
Mesajlar: 112
Kayıt: 13 Eyl 2013 21:12
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197931Okunmamış mesaj Camur76
25 Mar 2014 20:50

Klasik bir otomobilde motorda üretilren güç çıkış milinden şanzımana girer. Şanzımanda vites dişlileri üzerinden şanzıman çıkış miline iletilir. Şanzıman çıkış milinden de önden çekişli ise ön, arkadan itişli ise arka difransiyele şaft vasıtası ile aktarılır.

Awd araçlar dört tekerleğin sürekli birlikte döndüğü araçlardır. Burada araya bir orta difransiyel girmiş olur ilaveten. Sizin aracınız bu sınıf bir araç. Benzer araçlar suzuki swift, nissan xtrail honda crv vs...
Normal bir otomobilden tek farkı 2 yerine 4 tekere de güç iletilmesidir. Ancak tekerlerden birisi boşa çıkarsa araç yine ilerleyemez, aynı 2çeker bir araç gibi.
bu araçların bazılarında orta dif kilitleme şansıda olur. Örneğin xtrail de elektronik orta kilit mevcuttur. Bu kilit varsa ön ya da arkadan bir teker boşa çıksa da araç ilerleyebilir.

4x4 araçlarda ise awd araçlardakinden farklı olarak şanzıman çıkışı sonrası yavru şanzıman, arazi şanzımanı ya da ingilizce transfer case denilen ikinci bir şanzıman vardır. Bu tarz araçlar arazi sınıfı araçlar kabul edilir. Bazılarında orta difi kilitli y da kilitsiz kullanma şansı da vardır. Bizim vitaralarda hep kilitli. O nedenle yol kullanımına uygun değil. Ayrıca low yani düşük devir yüksek güç özelliği arazi tşıtının kalbidir.

Özetle 4L konumu ve orta dif kilidi olmayan bir araç ticari olarak ne isim ile adlandırılırsa adlandırılsın Arazi Taşıtı sınıfı kabul edilmez. Suv crossover vs gibi sınıflardadırlar. Bu araçların dört çeker kullanımları asfaltta karda vs mükemmel iş çıkartır ve güvenilirdir. Örneğin sizin aracınız karda ve asfaltta tüm vitara ve grand vitaralardan daha iyidir, çünkü biz orta kilidi açık kullanamıyoruz. Ancak işin içine arazi, dif kilidi, 4L vs girince işler tersine değişmektedir.
En son Camur76 tarafından 26 Mar 2014 17:16 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
MITSUBISHI PAJERO 3.5 V6 A/T 5K
KTM 990 ADV

Kullanıcı avatarı
Camur76
Onbaşı
Mesajlar: 112
Kayıt: 13 Eyl 2013 21:12
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 197932Okunmamış mesaj Camur76
25 Mar 2014 20:57

Oğuz abi,

Bizim araçlarda 4H yada 4L konumuna alınca otomatik olarak orta difi kilitlemiş oluyoruz. O nedenle sert zeminde farklı dönüşü tolere edemeyince aracın kasması çok normal.

Yeni G.vitara 3kapıda arazi şanzımanı yok, dolayısı ile orta da kilit de yok. Dolayısı ile kasma da yok.

Eğer bizim araçlarda da Niva gibi orta kilidi açma imkanı olsa idi mesela, bizde kasmadan 4çeker ğidebilirdik, ön ve arka dif kilidi de açık olduğu sürece



oguz1134 yazdı:bizim aracları 4H <> 4L vitese takıp asvalt üstünde 360 derecelik tam tur dönüş yaparsan arac kasılıp buruluyor..asla takmayın diyede kitabında da yazıyor zaten.. ;)

o kasma sizde yok sanırım.. :!: da bunu ne yapıyor orayı çözemedim.. :? kaydıran güçü dengeleyen ne .. :?: nerde.. :?:

mekaniği nerdeyse tıpatıp bizimkilere benziyor arazi zinçiri vs.. ;) bi farkı var ama ben bilemedim..çakamadım.. :)

3. orta difransiyeli yok.. :!: dolayısı ile orda lsd de yok.. :!: ona eminim.. :roll:

lsd nin bir iyisi daha var torsen defransiyel o dahada pahalı bi parca görsem tanırım o da yok tabikinem.. :roll: yani bilmece durumu.. :)
MITSUBISHI PAJERO 3.5 V6 A/T 5K
KTM 990 ADV

Kullanıcı avatarı
gokces
Er
Mesajlar: 41
Kayıt: 19 Ağu 2011 17:38
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 198244Okunmamış mesaj gokces
27 Mar 2014 11:45

Bigilendirme için çok teşekkürler..Böylece; elimizde bir 2001 model 4K 1.6 vitara var bir de 2008 GV 3K.. 2001 model Vitara bildiğiniz arazi özelliklerinde ve arazi perfermansını dalışlara giderken tarla bayır her türlü denedik ve yüzümüzü kara çıkarmıyor..(av için kullanıyoruz) Benim 2008 GV.3K. ise kayak için Uludağ ve asfalt seyahatlerinde kullandığımız bir araç, o da karda kışta asfaltta hakkını veriyordu..Aradaki farklar tam da tanımlarınızın karşılığı..Şimdi herşey yerine cuk oturdu :)
Gökçe SATICI
Mudanya/BURSA
Yaş:35 A(-)
2008 Grand Vitara 3K 1.6 JX-A MT

Kullanıcı avatarı
fatih_VKZ
Ast Sub. Üst Çavuş
Mesajlar: 1370
Kayıt: 16 Ağu 2013 09:46
Konum: İstanbul-Sakarya
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 198360Okunmamış mesaj fatih_VKZ
28 Mar 2014 00:31

bende yeni kasa 1.6 kullanoyorum. bu konuya bende takılıp kaldım.
en doğrusu dedim çıkıp araziye test etmek.
ulaştığım sonuç şu.
takılıp kaldığım durumda muhakkak önden ve arkadan 1 tekerlek patinaj durumunda.
yani ortada bir kilit yok belki ama, ortada gücü dağıtan şey, herneyse, ön dif veya arka dif gibi tam bağımsız değil,
yani diyelim arkada 1 tekerlek boşa çıktı patinaj çekiyor. ön 2 tekerlek sağlam basıyorsa, öne de tork uygulayarak aracı çıkartıyor.
Fatih KAÇAN 1983
İstanbul
Linea
Corolla D4D

Kullanıcı avatarı
fatih_VKZ
Ast Sub. Üst Çavuş
Mesajlar: 1370
Kayıt: 16 Ağu 2013 09:46
Konum: İstanbul-Sakarya
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 202416Okunmamış mesaj fatih_VKZ
24 Nis 2014 14:16

Ön tekerlekler ile arka tekerlekler arasındaki 47:53’lük bir güç oranı dağılımıyla 3 Kapılı Grand Vitara, kusursuz, sessiz bir sürüş performansı ve etkileyici bir off-road çekiş gücü sergiler.

Her koşulda kusursuz performans sağlayan bağımsız ve çok bağlantılı MacPherson süspansiyon sistemi ve arka bağımsız süspansiyon sayesinde, 3 Kapılı Grand Vitara kusursuz yol tutuş ve çekiş gücüne kavuşarak en zorlu yollarda bile konforundan taviz vermez.

Suzuki sitesinden alıntıdır
Fatih KAÇAN 1983
İstanbul
Linea
Corolla D4D

Kullanıcı avatarı
fatih_VKZ
Ast Sub. Üst Çavuş
Mesajlar: 1370
Kayıt: 16 Ağu 2013 09:46
Konum: İstanbul-Sakarya
İletişim:

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 204571Okunmamış mesaj fatih_VKZ
12 May 2014 22:44

arabayı alalı seneyi dolduracağım ama olayı tam olarak öğrendim.
birim araçlarda orta dif LSD kilit miş.
zaten kullanımlardaki izlenim im de bu şekildeydi.
Fatih KAÇAN 1983
İstanbul
Linea
Corolla D4D

Kullanıcı avatarı
Dr.Kadir
Er
Mesajlar: 13
Kayıt: 03 Oca 2015 21:06
Konum: Kütahya

Re: 4WD, AWD ve 4WS Sistemleri Nedir ? Nasıl Çalışır ?

Mesaj: # 229484Okunmamış mesaj Dr.Kadir
21 Nis 2015 15:00

- Konu paylaşımı ve bilgilendirmeler için teşekkürler ;)

- 4WS sistemiyle ilgili olarak kendi derlediğim bilgileri de sizlerle nacizane paylaşmak isterim.


4 WS (Wheel Steering) - 4 tekerlek direksiyon kontrolü

- Prelude'lerin 4WS sistemleriyle ilgili sanırım genel bir konu var. Daha yoğun bir konu olması için onunlada birleştirilebilir

- Ülkemizde nadir modellerde bulunan ancak güncel modellerde yeniden kullanılmaya başlanan 4 tekerlek direksiyon hakimiyeti sistemleriyle ilgili bir paylaşımda bulunmak istedim.

- Aktif , pasif , mekanik, elektronik ve hıza duyarlı olmak üzere bir çok sistem farklı araç modellerinde kullanılmakta.

Resim

- 4WS yüksek hızlarda araçların emniyetli ve kolay sollanmasını sağlarken, şehir içindeki manevraları ve park etmeyi kolaylaştıran bir sistemdir.

- Dönüş yarı çapının azalmasını ve direksiyon dündürülme çapının % 15 oranında küçülebilmesine olanak sağlar.

- Honda Prelude 5. jenerasyon 4WS modeli ile 2WS modeli arasında dönüş çapında tam 1.6metre fark var.
4WS: 10.2m (Duvardan duvara) - 2WS :11.8m (Duvardan duvara)

- 30 Km'den daha yüksek hızlarda aynı yöne dönen arka tekerleklerin sabit bir açısı yok ancak hız arttıkça dönme açısı azalmaya başlıyor. zaten ön tekerleklerin % 8'i kadar dönen arka tekerleklerin dönme açısı hız arttıkça düşmeye başlıyor.



Honda Prelude 2.2 Vti- 4WS- Teknik bilgi
Resim


4WS sistemi , 4.5 metre uzunluğundaki Honda Prelude'yi sıkışık şehir içi trafiğinde gerçekten kıvrak bir araç haline getirmektedir.
Resim


Bazı kullanıcılar alışamayıp bu özelliği iptal ettirselerde Prelude'yi özel kılan eşsiz ve efektif bir fonksiyona sahip olduğu kesin...

Resim








G5 Prelude dönüş çemberi çapları

4WS: 10.2 m (duvardan duvara) 2WS: 11.8 m (duvardan duvara)
Resim

- 4 tekerden yönlendirme (Four wheel steering) sistemi araca daha keskin ve duyarlı bir direksiyon hakimiyeti sağlar.
Resim



- Honda 4WS sistemini 1970'lerin sonunda ilk kez honda accord prototipinde kullandı.

Resim



- 4WS sistemli ilk Honda 1987 Prelude'dir ve 4WS sistemi elektronik değil mekanik kontrollüdür

Resim

Resim







- Dördüncü jenerasyon Honda Accord'unda mekanik kontrollü 4ws'li versiyonları piyasaya sürüldü.

Resim

Resim



- 30km hıza kadar ön tekerleklerin aksi yönüne ve 30km'den yüksek hızlarda aynı tarafa yönlenen arka tekerleklerin yönlenme açısı her 2 durumda da hız arttıkça azalmaktadır.

Resim



- 4WS sistemi 2 modda çalışır.

Düşük hızlarda ön tekerleklerin tersi yönünde,
Yüksek hızlarda ise aynı yönde ve ön tekerleklerin dönme açısının maksimum % 8'i kadar dönerek görev yapar
.
Resim



- Diğer bir çok marka ve modelde farklı karakterlerde çalışan pasif ve aktif 4ws sistemleri kullanıldı. Bazıları...

Honda Prelude G3-G4-G5
Honda Accord
Toyota Celica
Mazda 626 GT
Mazda MX-6
Mitsubishi Galant
Mitsubishi 3000 GT
Citroen Xantia
Citroen XM
Citroen Zx
Citroen Xsara
Citroen C5 (2008 öncesi)
Citroen BX
Citroen CX

Birçok markanın bazı özel modellerinde ve belirli ülkelerde satışa sunduğu; Düşük ve yüksek hızda çalışma durumlarına göre belirtilmiş diğer araçlar.

Acura RLX (P-AWS)
BMW 850CSi (only Euro spec models)
BMW 7-Series (2009 onward, part of sport package) [3]
BMW 5-series (2011 onwards, Integral Active Steering option)
Chevrolet Silverado (2002–2005) (high and low speed)
Efini MS-9 (high and low speed)
GMC Sierra (2002–2005) (high and low speed)
GMC Sierra Denali (2002–2004) (high and low speed)
Honda Prelude (high and low speed, mechanical from 1987 to 1991, computerized from 1992–2001)
Honda Accord (1991) (high and low speed, mechanical)
Honda Ascot Innova (1992) (high and low speed, computerized from 1992–1996)
Infiniti FX50 AWD (option on Sports package) (2008–Present) (high and low speed, fully electronic)
Infiniti G35 Sedan (option on Sport models) (2007–Present) (high speed only?)
Infiniti G35 Coupe (option on Sport models) (2006–Present) (high speed only)[4]
Infiniti J30t (touring package) (1993–1994)
Infiniti M35 (option on Sport models) (2006–Present) (high speed only?)
Infiniti M45 (option on Sport models) (2006–Present) (high speed only?)
Infiniti Q45t (1989–1994) (high speed only?)
Lexus GS (2013 onwards, if equipped with optional Lexus Dynamic Handling)
Mazda 929 (1992–1995)(computerised, high and low speed)(all models)
Mazda 626 (1988) (high and low speed)
Mazda MX-6 (1989–1997) (high and low speed)
Mazda RX-7 (optional, computerized, high and low speed)
Mazda Eunos 800 (1996–2003) (Optional, computerized, high and low speed)
Mercedes-Benz Vito (London Taxi variant)
Mitsubishi Galant/Sigma (high speed only)
Mitsubishi GTO (also sold as the Mitsubishi 3000GT and the Dodge Stealth) (Mechanical) (high speed only)
Nissan Cefiro (A31) (high speed only)
Nissan 180SX (HICAS option)
Nissan 240SX/Silvia (option on SE models) (high speed only)
Nissan 300ZX (all Twin-Turbo Z32 models) (high speed only)
Nissan Laurel (later versions) (high speed only)
Nissan Fuga/Infiniti M (high speed only)
Nissan Silvia (option on all S13 models) (high speed only)
Nissan Skyline GTS, GTS-R, GTS-X (1986) (high speed only)
Nissan Skyline GT-R (high and low speed)
Porsche 991 GT3 (high and low speed)
Porsche 991 Turbo (2014 onward) (high and low speed) [5]
Renault Laguna (only in GT version of 3rd generation which was launched October 2007, GT launched on April 2008)
Subaru Alcyone SVX JDM (1991–1996) (Japanese version: "L-CDX" only) (high speed only)
Toyota Aristo (1997) (high and low speed?)
Toyota Camry / Vista JDM 1988–1999 (Optional) [6]
Toyota Carina ED / Toyota Corona EXiV (world's first dual-mode switchable 2WS to 4WS)
Toyota Celica (option on 5th and 6th generation, 1990–1993 ST183 and 1994–1997 ST203) (Dual-mode, high and low speed)
Toyota Soarer (UZZ32)

- Bazı ilginç modellere örnekler

GMC Siera
Resim

1937 Mercedes-Benz Type G 5
Resim


Güncel modellerden
Renault Laguna (4control)
Infiniti M 30 S

- Mitsubishi, Galant modelinde 4ws sistemini kullanmış. 2ws/4ws farklarını detaylı göstermiş. Gerçekten önemli noktalar karşılaştırmalı test edilerek gösterilmiş.





- G5 Prelude'nin 4ws sistemiyle ilgili detaylı tanıtıcı videosu yok ancak laguna coupe ve Infiniti'nin güncel videoları da çok etkileyici. Özellikle daha önce hiç 4ws çalışması olmayan Renault Laguna'nın kıyaslamaları ve elde ettiği sonuç takdire şayan bence...









- Güncel modellerden Infiniti M37 4 Wheel Active Steer sistemi


- Toyota'nın "4 Wheel Active Steering" sistemi
[youtube]jQDk7uY9BIo#t=11[/youtube]

- BMW'de Active Steering


- 2014 Acura RLX Precision All Wheel Steer
ÖZTÜRK 1981
B Rh(+)

Cevapla

“SUZUKI KULANICI EĞİTİM BİLGİLENDİRME” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 43 misafir