GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

ENGİNE OILS

Moderatörler: cenknalbantoglu, DERKMEN, Offroadpassion

Cevapla
guluctr
Er
Mesajlar: 23
Kayıt: 14 Ara 2016 23:07
Konum: Güzelyalı - İzmir
İletişim:

GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252814Okunmamış mesaj guluctr
16 Şub 2017 02:37

Merhaba arkadaşlar. Sitede bir çok yağ konusu açılmış. Bir tane de ben açayım "didim".

Sitenin duayenlerinden, ustalarından affola. Araştırırken bir gavur amcanın yazısını okudum. Biraz bilimsel geldi, sizlerle paylaşmak istedim.

Alıntı yaptığım şahıs Richard Widman. Arkadaşın sitesi var ve şu linkte "GL-4 ile GL-5 Dişli Yağları Arasındaki Fark" konusunu ele almış. Sitesi yağ, filtre vb. anlamadığım bir dilde kapsamlı bir site.

Özetle bu arkadaş ne demiş:

Çeviri çoğunlukla birebir değildir.

"Bu belgenin asıl okuyucu kitlesi olarak Corvair dünyasından bir grup arkadaşım olmakla beraber bütün araçlar için geçerlidir ve özellikle tüm klasik araçlar için önemlidir. Dişli yağları ve API sınıflandırmaları hakkında bir çik karışıklık var. Bu belgede, internetre uçuşan muammâyı gidermeye ve her iki yağı (GL4 ve GL5) farklılaştırmaya çalışacağım. Tüm GL-5 yağların API GL-4 gereksinimlerini kapsadığının iddia edilmesi genel veya normal bir durumdur. Bu doğru bir saptamadır. Bu durum (GL-5 için) senkromeçli veya senkronize şanzımanlar için tatminkar mı yapar? HAYIR! Bunlar şanzıman yağ özelliklerini değil dişli yağ özelliklerini karşılar. API GL-4 ve GL-5 kategorileri şanzıman senkromeçleri ile ilgili hiçbir ilgisi yoktur veya bunlara değinmezler.

Tarihçesi:

Yağa katkı işi 30-40 yıl önce fosfor ile başladı ve aktif sülfür ile devam etti. Fosfor çevre için aktif sülfür ise şanzımandaki yumuşak metaller için iyi değildi. 25 yıl önce aktif olmayan (deactivated) veya tamponlanmış -ne demekse- sülfür geliştirildi fosfor ile çakıştırıldı ve ortaya yumuşak metallere zarar vermeden ortamı kaplayan bir katkılı yağ ortaya çıktı. Bu katkı günümüzde çoğunlukla tüm dişli yağlarında kullanılmaktadır.

Difransiyelde kullandığımız yağı şanzımanda kullanmaya kalktığımızda problem ortaya çıkıyor. Yağ firmaları ve bazı teknisyen olduğu söylenen kişiler yağlarının tamponlanmış sülfür içerdiğini ve dolayısı ile sarı metalleri korozyona uğratmadığını söylemişler. Cevap tamamen doğru olmakla beraber sorunun cevabı değil. Soru, GL-5'i senkromeçli şanzımanlarda kullanabilir miyiz?

API GL-5, EP (extreme pressure) yüksek basınca dayanıklı koruma sağlar. (GL-1,2,3,4,5,6 gibi) numara büyüdükçe dayanılan basınç artar....

Normal bir çalışmada, sülfür/fosfor katkısı dişliler başta olmak üzere değdiği her yeri az bir ısı ve basınç altında siyah koruyucu bir katmanla sarar. Dişliler döndükçe dişli metalinden değilde bu katmanda bulunan mal yıpranır. Bu durum bütün çelik dişlilerde geçerlidir. Ancak bir taraf çelik bir taraf yumuşak metal ise bu koruyucu katman yumuşak metalden güçlü olduğu için yumuşak metalden yer.

Geleneksel GL-4 dişli yağının içinde GL-5'in içindekinin yarısı kadar katkı vardır. Böylece GL-5 kadar güçlü olmaz ve yumuşak metalden daha az yer. Ancak GL-5 kadar da güçlü olmaz. Bu durumda GL-4, diferansiyelde kullanmak için ideal bir ürün değildir. Bu ihtiyacı anlamak için tekere uygulanan son tork değeri hakkında bilgili olmaya ihtiyacımız var.
Fakat şanzımanda iki faktörü değerlendirmemiz gerekir:
* Son torku difransiyel uyguladığından, dif'e göre %30 kadar daha az torka ihtiyaç duyulan şanzımanda o kadar güçlü korumaya gerek yok
* Senkromeç işlevinin yürümesi için dönen dişlilerin üzerindeki bu EP (Extreme Pressure) korumayı kırabilmemiz/geçebilmemiz gerekiyor.

GL-4 gerektiren şanzımanda GL-5 kullanırsak çıkan yağda GL-4'e göre 2 ila 4 kat daha fazla bakır tortusu buluruz. Senkromeçleride yeriz.

GL-3:

GL-4'den daha az koruma. Ender kullanılan eski standart. Ancak Chryler ve Mitsubishi gibi bazı markalar günümüzde de kullanıyor. GL-3, sülfür/fosfor ve çinko/fosfor katkılı olabiliyor.Hemen hemen her motor yağı GL-3 veya GL-4 olarak kendini sınıflandırır.

Senkromeçli şanzıman yağı:

GM, Honda ve diğerleri kendince iyi geçiren az yıpratan yağlar üretmişlerdir. Bunlar sınıflandırılmak durumunda kalındığında genellikle GL-4 sınıfındadır ama gerçekte bunları analiz ettiğimizde bir kaç katkı barındıran 5w30 dizel motor yağı gibi olduğunu görürüz....

Modern Şanzıman Yağları:

....
Daha kaygan, daha koruyucu, daha etkili yağlar geliştirilmekte. Bunun yanına bir de yakıt ekonomisi eklendi. Yağ katkılarının yanı sıra şanzıman da geliştirildi ve çift taraflı temas yüzeyi olan daha küçük senkromeçler üretildi ama bunlar da daha ince yağ gereksinimini getirdi. Bunlar aynı zamanda sülfür/fosfor katkısını tolere edemiyor. Çok az firma yağın içeriğini açıklıyor. Çoğunlukla tek gördüğümüz nasıl performanslı olduğu idiası veya tavsiye edilişi.
(Suzuki, suzuki yağı tavsiye eder gibi) Çoğu durumda bunlar daha iyi transfer ve verimlilik sağlar.

Çoğu araç için bunlar SAE 75W80 ve 75W85 yağlardır. <bizde 75W90> Modern araçlar için ince olması gerekliliktir. magnezyum veya kalsiyum sülfanat bileşimli katkı paketleri ve sıklıkla sentetik baz yağlar sülfür/fosfor katkılı GL-4 yağlardan daha iyi EP koruma verir. Bunların çoğu GL-4+ performansı verdiğini ve çoğu eski GL-5 ve SAE J2360 EP testlerinden iyi olduğunu iddia eder. Bunun yanında üretici senkronizasyon testlerinden geçer. Bunların nereye uygulanacağına dair problem araç üreticilerinde yatar. Örneğin Toyota kendi manuelinde gerisini yazmadan sadece SAE 75W olarak yazar. Yağ satıcıları size 75W-90 satar fakat Toyota aslında sülfür/fosfat karışımı olmayan 75W-85 ister. Aldığım yorumlardan, standart SAE 75W-90 GL-4 yağ, sert vites geçişine ve 70F (21 C) sıcaklıkta aşınmaya sebep olmaktadır.

Nissan 75W-90 yağ ile aynı sorunu yaşarken manuelinde 6 vitesli için 75W-80, 5 vitesli için 75W-85'i açıkça belirtmektedir.Fakat "Genuine Nissan Oil" der, "sülfür/fosfat içermeyen" demez. Kendi markasında bu katkı yoktur. VW, 75W derken 75W80 veya biraz daha aşağısını kasteder.

Şanzımanlar (Transaxles):

....
LSD (Limited Slip Differantial) var mı yok mu dikkat etmeliyiz. Bu (LSD) tekerlerin dönüşündeki belli bir fark sonucunda tekerleri birbirine bağlayan özel bir sistem için gerekli bir katkıya ihtiyaç vardır. Bu katkı çoğu yağda azda olsa bulunmaktadır ancak miktarlar farklıdır. Bazı sistemler çoğuna bazıları ise azına ihtiyaç duyar. Bunu anlamanın en kolay youl U dönüşü yapmaktır. Eğer iç teker tık-tıklıyorsa veya kilitleniyorsa daha çok katkıya ihtiyaç vardır....
...
GL-4, LSD demek değildir...
....

Akışkanlık (Viscosity):

Akışkanlık, API GL-xx ile alakalı bir konu değildir.... Yağın akışkanlığı üretici tarafından yaşanılan yerin sıcaklığına uygun olarak tavsiye edilen değerde olmalıdır.
* Yağ çok kalınsa, senkromeçten çabuk ayrılmayacağından şanzıman ısınacak ve sert vites geçişine sebep olacaktır. Ayrıca dar yerlere giremeyecektir.
* Eğer çok ince ise, sistem içinde hidrodinamik yağlama yapılamayacaktır.
....
....
Bulabiliyorsanız GL-4 sınıfından sentetik 75W-140 kullanın.
SAE80W-90 veya 8W90 yağlar sıklıkla multigrade yağlar olarak belirtilir. Bu doğru değildir. Akışkanlıklarını modifiye edecek polimerlere sahip değildirler. Basitçe, normal 95'den 105'e kadar olan akışkanlık indesindeki SAE 90 yağ düşük sıcaklılarda 80W veya 85W sınıfını karşılar. Yani, 80W-90, SAE 90'nın düşük, 85W-90 ise yüksek aralığına denk gelir.
....

Tavsiyeler:

Genel olarak manuelinizi kullanmanız gerekir. Hiç kimse o aracı bir araya getirenler kadar aracınızı iyi tanıyamaz.
....
GL-4/GL-5 etiketli bir yağın GL-5 olduğu gerçeğini anlamalısınız. Bu (GL-5) senkromeçli şanzıman için uygun değildir.
....
150-200 HP motorlu VW şanzımanı kullanıcılarının yorumlarından yarış şartlarında dişlilerin senkromeçlere göre çok daha pahalı olması ve bulmanın zor olmasından dolayı GL-5'in şanzıman için daha iyi olduğu yorumunu aldım. GL-5, zor vites geçişine sebep olmakta fakat torku 4'lerken bu en iyi yol. Kişisel seçim.
..."


Yazının devamında grafikler, resimler, markalar ne demiş gibi bölümler bulunmakta.

Richard Widman'a teşekkür ederim. Kafamdaki bir çok soruya cevap verdi.
Grand Vitara 1.9
V-Strom DL650
İZMİR

guluctr
Er
Mesajlar: 23
Kayıt: 14 Ara 2016 23:07
Konum: Güzelyalı - İzmir
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252815Okunmamış mesaj guluctr
16 Şub 2017 02:43

Bu arada, Richard Widman amca bir de motor yağı konusunu sitesinde bu şekilde ele almış. Şimdi geç oldu. Sonra hep beraber okuruz :? 1w5ey8 1w5ey8 1w5ey8
Grand Vitara 1.9
V-Strom DL650
İZMİR

Kullanıcı avatarı
Offroadpassion
SITE ADMIN
Mesajlar: 18656
Kayıt: 21 Oca 2010 15:21
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252822Okunmamış mesaj Offroadpassion
16 Şub 2017 17:34

Güzel bir yazı güzel paylaşım..elinize sağlık.
Site Admin

guluctr
Er
Mesajlar: 23
Kayıt: 14 Ara 2016 23:07
Konum: Güzelyalı - İzmir
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252840Okunmamış mesaj guluctr
17 Şub 2017 16:47

@offroadpassion, teşekkür ederim.

Malum, benim suzi 2008 1.9 dizel olduğundan konuyu aracıma uygun şanzıman, aktarma kutusu ve diferansiyel yağları ile genişletmek istiyorum. Aşağıda benim suzi için firmaların resmi sayfalarında tavsiye (bir de benim bulduğum) edilen yağların verilerini listeledim. Kendimce tercih edilmesi gereken yağları en iyisi - iyisi şeklinde yukarıdan aşağıya sıraladım. Yakında değiştirmeyi düşünüyorum. Görüşleriniz benim için değerli. Ayrıca bu yağlardan bazılarının en küçük ambalajı 20 litre. Açık alabilir miyim bilemiyorum. Henüz sanayiye gidemedim.

Resim

Resim
Yağ karşılaştırması.xls
Excel tablosu
(18.5 KiB) 30 kere indirildi
Grand Vitara 1.9
V-Strom DL650
İZMİR

guluctr
Er
Mesajlar: 23
Kayıt: 14 Ara 2016 23:07
Konum: Güzelyalı - İzmir
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252842Okunmamış mesaj guluctr
17 Şub 2017 16:55

Excel tablosunda açıklamalar bölümünde önemli gördüğüm notlar var. Bunlardan en önemlisi dif için Castrol Syntrax 80W-140 (tavsiye değil, kendim bulmuştum) ful sentetik LSD yağı diye yazıyor. Diğerlerinin TDS'lerinde yumuşak vites geçişi, uzun ömürlü dişli vb. ortak ifadeler var. Her marka değişik cümlelerle aynı şeyi söylüyor.

Ancak verileri incelediğimizde siz benim araç için hangisini tavsiye edersiniz? Veya başka marka/model ne olabilir? Mesela Licoil (veya Lubco) markası nasıl bilinir camiada? TDS'lerini bulamadım. Tabi herkes gibi ben de yağların fiyat/performansını düşünüyorum. Şu ana kadar fiyat araştırması yapamadım.
Grand Vitara 1.9
V-Strom DL650
İZMİR

guluctr
Er
Mesajlar: 23
Kayıt: 14 Ara 2016 23:07
Konum: Güzelyalı - İzmir
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252938Okunmamış mesaj guluctr
21 Şub 2017 19:58

Dün, İzmir 6. Sanayide (Gaziemir) piyasa araştırmasına çıktım. Piyasa bayağı ilginç. Shell yağlarını birkaç shell benzin istasyonuna sordum - "bizde dif yağı olmaz sanayide olur" dediler. Sanayiye sordum "gitmiyor abi, bizde olmaz. İstasyonlara bak" dediler.

Sonuç, piyasa şartları po, mobil, lucoil, total, elf, biraz da castrola zorluyor beni.

Alsancak suzuki servise ne marka/model kullanıyorsunuz diye sordum hala döneceklerResim yarın arıyacağım.

Neyse. Güncel tablo ekte.

https://guluctr.bitrix24.com/~yxAAF

SM-N9005 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Grand Vitara 1.9
V-Strom DL650
İZMİR

Kullanıcı avatarı
bbalta
Ast Sub. Çavuş
Mesajlar: 1080
Kayıt: 23 May 2013 14:13
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252939Okunmamış mesaj bbalta
21 Şub 2017 20:29

Elinize sağlık, çok güzel bir karşılaştırma tablosu olmuş. Ben de Castrol'ün belirli bir yağını arayıp bulamamıştım. Çektiğiniz sıkıntıyı çok iyi anlayabiliyorum.

Bu arada aracınız manuel şanzımanlı. Belki tabloda bu yağların manuel şanzıman için uygun olduğunu belirtmeniz diğer arkadaşlar için iyi olabilir :)
Barış Balta / 38
2005 Grand Vitara 1.6 AT 3K / Gently tuned.
Şişli / İstanbul

guluctr
Er
Mesajlar: 23
Kayıt: 14 Ara 2016 23:07
Konum: Güzelyalı - İzmir
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252944Okunmamış mesaj guluctr
21 Şub 2017 23:30

@bbalta, teşekkür ederim. Benim suzi 2008 model 1.9 ddis (manuel vites ;) )

Yaptığım yağ listesinde öncelik sırası biraz abartılı. Örneğin, 80W-140 full sentetik yağı sanırım afrikada kullanmak zorunludur ama ülkemizde 80W-90 (ülkenin güney ve güney batısı) veya 85W-90 (geri kalan soğuk yerlerde) uygun olabilir. 80W-140 veya 85W-140 belki offroad koşullarında zorladığımız araçlar içinde gereklilik olabilir. Asıl mesele şanzıman, aktarma ve dif'lerin çalışma sıcaklıkları.

Oğuz beyin de belirttiği gibi yağ full sentetik olmalı. Bununla birlikte şanzımanda GL-4, aktarma ve dif'lerde GL-5 standartlarında olmalı. Diğer 75W, 80W, 85W ile başlayan yağları aracı çoğunlukla kullandığımız ortalama sıcaklığa bağlı olarak seçmeli, -80, -90, -140 ile bitenleri ise yaz aylarında ortalama sıcaklık, offroad koşulları gibi ekstra yük binen koşullarda değerlendirmeliyiz.

1.9 DDis Suzuki Grand Vitara'larda aktarma ve dif'lerde hipoid dişliler kullanılmış. Dolayısı ile kullanılacak yağın hipoid dişliler için özel üretilmesi gerekli. (Hipoid ile hipoid olmayan dişli henüz görmedim ?^#Fl t*"y+ ) Bu bilginin TDS'de yer alması iyi olur. Bunun dışında EP (extreme pressure) kısaltması da yeterli olabilir diye düşünüyorum.

Cevap bulmam gereken birkaç soru var:

1. Şanzıman, aktarma ve dif'lerin çalışma sıcaklığı nedir?
(örneğin motor, termostata göre 87-92 derece arasında sabit bir değerde kalır. bunlarda soğutma sistemi olmadığından normal kullanımda ve zorlandığında çıkılan sıcaklık ne kadar oluyor? Yağın seçimi için en önemli nokta olarak değerlendiriyorum.)

2. Bizim şanzıman senkromeçlerinin madeni nedir? (pirinç, molibden, karbon, sinter vs.)

3. Şanzımanın markası/adı/tipi vb. bilgi var mı? (örneğin TL4, NDX, ZF vb.)

4. GV'ların hangisinde hangi tip dif var? (LSD, full vb. HI-LOCK veya LO-LOCK nasıl bir kilit? LSD mi full kilit mi demek oluyor? Çünkü bazı yağlar kilitli dif'ler için uygun olmadığı belirtilirken bazı yağlar özellikle LSD veya "kilitli" dif'ler için olduğu belirtiliyor bazıları ise kamyon filan deyip başka hiçbir şey demiyor.)

5. Katkı maddeleri. (Motorsilk ve nnt'nin dişli katkıları.) İddiaya göre yağın özelliğini bozmamakla birlikte aşınmayı minimize edip ortamı kayganlaştırıyormuş. 200.000 km'yi devirmiş bir şanzıman-dif serisi için değerlendirirsek aktarma için sorun yok ama LSD (veya kilit) bulunan dif'lerde sıkıntı olur mu? Şanzıman senkromeçleri için durum nedir? Senkromeçleri aşındırır mı, yağ kanallarını tıkar mı?)

6. Elf'in yağı renault tarafından kullanılıyor. Bizim suzi, reno kardeşliğinden yola çıkarsak elf'in yağı bizim şanzıman için daha uygun olabilir mi? (Elf Tranself NFJ 75W-80. TDS'inde özellikle senkromeçleri ele almışlar ama Richard amcanın dikkat çektiği GL-4+ sınıfındadır kendisi.)

Amma soru çıkarttım yahu yuhh Pardon :roll:
Grand Vitara 1.9
V-Strom DL650
İZMİR

guluctr
Er
Mesajlar: 23
Kayıt: 14 Ara 2016 23:07
Konum: Güzelyalı - İzmir
İletişim:

Re: GL-4 ile GL-5 Arasındaki Fark

Mesaj: # 252945Okunmamış mesaj guluctr
22 Şub 2017 00:56

Yağ listelerini güncelledim. Ayrıca kolaylık olması açısından resim olarak da ekledim.
Resim

Resim

Listedeki sıralamayı aracın yeni çalıştığını, olağan bir gün olduğunu, az ve asfalt yol teptiğini varsayarak soğuk durumdaki akışkanlığını değerlendirerek yaptım. Doğal olarak bu listede fiyat parametresi eksik. Ancak 2 litre şanzıman, 3,5 lt diğerleri diye sayarsak bugün için şanzımana en fazla 60-80 TL, diğerlerine 40-50 TL dersek yuvarlak hesap 100-150 TL civarında yağ parası (+ el pompası) ile yağları kendimiz değiştirebiliriz.

Tek dereceli yağlar -20 derece ve üstü için öneriliyor. Ne bileyim, belki Uludağ'a çıkarız, Kars'a filan gideriz. Hem yanlız kalmasın, arkadaş olsun yanında demi yani morgulus Dolayısı ile tek dereceli yağları kişisel olarak eledim.
Dosya ekleri
Yağ karşılaştırması -3.xls
(38.5 KiB) 34 kere indirildi
Grand Vitara 1.9
V-Strom DL650
İZMİR

Cevapla

“MOTOR YAĞLARI” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 6 misafir