Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

TAMAMLANMIŞ FOTOĞRAFLI ANLATIMLI YAPIM HİKAYELERİ

Moderatörler: cenknalbantoglu, DERKMEN, Offroadpassion

Kullanıcı avatarı
Cypriot4x4
Onbaşı
Mesajlar: 194
Kayıt: 27 Haz 2010 17:56
Konum: Girne / Kıbrıs
İletişim:

Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19006Okunmamış mesaj Cypriot4x4
23 Eki 2010 18:40

Merhaba arkadaşlar,

Uzun yıllar sahip olduğum arabaları daha iyi yol tuutş için alçaltma, daha fazla güç için motor modifiyesi ile uğraştığım için son 4 - 5 aydır acaba 1.6 16 valve G16B motora sahip Suzuki Vitara'ya güç artışı için ne yapabilirim diye boş zaman buldukça araştırmalar yaptım.

Geldiğim sonuç ise maliyet / güç oranına bakıldığında uygun olan ve yurt dışında Suzuki Sidekick veya Geo tracker isimli bizim Vitara'ların ikizlerine uygulanmış olan Turbo Vitara uygulaması aklıma yattı.

Bu yaptığım araştırmalarda elde ettiğim tüm bilgileri aşağıda :

- Suzuki Vitara G16b motoruna en düşük maliyet ile ve motoru açıp içerisinde değişiklik yapmadan uygulanabilecek maximum turbo basıncı 6psi, bu basınç ile beyin kullanmadan aracın motorundan 135 ile 150 hp arasında bir güç elde edilebilir. Beyin kullanılarak daha hassas yakıt ve ateşleme ayarları yapılması halinde mevcut motora 6 psi dan daha fazla bir basınç verilebilir.

Gereken parçalar :

1- Nissan 240SX (diğer adı Silvia) Şase veya motor kodu SR20DET modellere takılmış olan GARRETT T25 (A/R 80) Turbo veya Mitsubishi TD04 turbo (Mitsubishi Pajero Turbo dizeller üzerinde bu turbo var)

Garrett T25 Turbo 'nun detaylı resimleri olan link :

http://imagehost.vendio.com/bin/viewima ... ample5.JPG

2- EJ20 motor veya şase kodlu Subaru Impreza WRX intercooleri

3- her ikisi de uydurmaya gerek kalmayan ve tak çalıştır şeklinde uygun olan Vitara J20A veya 2003 - 2004 Subaru Impreza WRX enjektörleri (bu enjektörler maximum 230cc benzin püskürtme hacmine sahip)

4- Vitara H25A benzin pompası (bu benzin pompası 2.5 V6 grand vitaralarda mevcut, kesin olmamakla birlikte 1.6 JLX kasa vitaraların benzin pompası da aynıymış) değişikliğe gerek olmayabilir

5- Megasquirt I veya Apexi AFC, NEO AFC ateşleme ve yakıt ayarlarını yapmak için beyin.

6- yukarıda 5. maddede belirtilen beyin hem montaj hemde ayar yapma için sıkıntı yaratabilmekte (en azından Kıbrıs şartlarında kendi açımdan ) bu yüzden eğer 6 psi turbo basıncı aşılmayacaksa ayrı beyin takmak yerine, motora girecek ekstra havaya yetecek kadar benzin sağlayabilmek için :

BEGI MR2035 Rising Rate of Gain Fuel Pressure Regulator (artan oranlı yakıt basınç regulatörü)

7- Wide Band oxygen sensor (geniş band oksijen sensörü) ve motorun sürekli olarak yakıt / hava karışım oranını takip edebileceğiniz bir gösterge de motora zarar gelmesini engelleyebilmek için bence çok gerekli

yok bana 6 psi yetmez daha fazla güç isterim diyorsanız kesinlikle beyin takıp yakıt ve ateşleme ayarlarını yapmanız gerekiyor.

bu konuda paylaşabileceğiniz bilgileriniz varsa bu başlık altında yazmanızı rica ediyorum.

altta 5psi basınca ayarlanmış intercooler 'siz turbo vitara 1.6
http://www.youtube.com/watch?v=LIcaSCf5hHc
En son Cypriot4x4 tarafından 28 Eki 2010 21:48 tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.
Suzuki Vitara JLX 1.6 16v LWB
Şasi : TD01V Motor : G16B
3" Body Lift
15" x 8" Jant, Kumho 30" x 9.5" x 15" KL71 MT Lastik
SuziQ Fender Flares

http://www.trncipclawyer.com

Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: Turbo Suzuki Vitara 1.6 16valve

Mesaj: # 19008Okunmamış mesaj oguz1134
24 Eki 2010 03:22

Ali merhaba
benimde hayalimde bu turbo muhabbeti var cok düşündüm ekonomik nedenlerden geri adım attım bir gün bol parayı bulursam :?: bol vaktim zaten cok :idea: kesin yaparım :P aracım v6 iki turbo koymam gerekiyor beni tek de kurtarmıyor işin garibi. morgulus
bilgilerimi senle paylaşayım .
benzinli araclarda turbo sistemi 2 ye ayrılıyor kısaca diyebilirim..low pressure vede full pressure .düşük ve tam basınclı diyebiliriz . dizel turboları uymaz devri az gelir. :!: extraa racıng turbo lar ise fazla devir ve basınc üretirler o da konumuz dışı olmalı derim.
full pressure turbolu aracın sıkıştırma oranı 0,6-0,8 gibi tasarlanır ve imal edılir.sebeb iceri fazla hava alsn amacı ile piston üstü oyuktur.cukurdur vs..bu tip bir aracı 200 hp düşün turbosunu sök 50 hp üretir ve yürümez ..tamamen turbo basıncı ile yürür şekilde imal edilmişlerdir.
bizde sıkıştırma oranı 10-11 civarıdır + birde fazla hava içeri yollanırsa gidecek yeri yok zaten içersi karışır ve randımansız olur.
low pressure üzerine hesaplar yapılmalı abartılı bir beklenti olmamalı cıkana razı olunmalı derim..
psi üzerine amerikalı ve ingilizler hesap yapar cevrim tablosundan bakmadım ama sana kısaca bildigimi aktarayım .
0,7-0,9 arası calışır bar olarak full pressure standart araclar ,,1-1,5 bar gibi cadde için yapılan modifiyeli araclar
racing türü ralli araclarında da 2 bar üstü kullanılmaz sanırım ..
forget piston üst kısmı basınca dayanıklı çelik kaplı dır + birde seramik kaplı pistonlar var cok donanımlı makinelerde ,
vitaraya uygun forget piston arıyorum diye saga sola sorarsan yok birde gülerler adama. morgulus
ilk yapman gereken piston ,segman ,gömlek + krank yataklarını elden gecirmeli 0 hata olmalı basıncı ilk onlar yiyecek en zayıf halka nersi bulursa oradan cıvıtır derim.
manifolta vakum göstergesi taktım -0,8 bar emiş yapıyor gaza yüklenildiginde ibre 0 ra dogru gidiyor ..
hesabı 0,3-0,5 bar gibi düşünüp yapmalı derim ;) fazlası+ beygir ve aşırı tüketim getirir ,,azı normaltüketim a beygir ve uzun motor ömrü diye düşünülmeli .
kapak contası iki tarafı sac kaplı olmalı normali basınctan darma duman olur özel imali gerekir. :!:
10/40 yag yarı sentetiktir turbo o yagı yakar tam sentetik 0/30 gibi tercih edilmeli :!:
turbo calıştıgında cok isınır mangal kömür ü misali kıpkırmızı olur turboyu yaglayan yag aşırı ısınmış sekilde kartere iner buda hoş degil onuda yag sogutma radyatörü ilavesi kurtarır. :!:
motordaki yag pompası motora yetecek gibi tasarlanıp imal edilmiştir bir kısmını turboyayollarsak motora az gelecegi kesin . :!:
yurt dışında bir foruma bir resime rastlamıştım arka tarafa krom 10 lt bir depo + elektirikli yag pompa sistemi ilave etmiş sadece turbo yaglaması yapıyordu.. :?:
ben bu yag konusuna takıldım aklımda cözüme kavuşturamadım yuhh morgulus
intercooler olmazsa olmaz içeri giren hava soguk olmazsa 5 para etmez bazı aracta turboyu degil intercooler radyatörünü büyütüyorlar.. :!: bizler camura girince ilk camura o radyatör girer benim hesabıma göre :?: camura sıvanıncada iş görecegini sanmam. :idea:
bazı yeni araclarda bu nun arkaına fan takılmaya başlandı .. :!:
mekanik bir bobst kontrol ve blow off un ayarlı olanını bulmalı ve manifolttan bir t alıp basınc saatınle yolda test ederek fazla acıp patlatmadan ayarlanabilirse olur ..
Apexi turbo timer lere filan gerek yok derim benzin baınc regulatörü gerekebilir onu bile ellememeli derim..en son ecu yazılımınlada oynamaya gidilince işler kesin arap sacına döner :roll:

hafif krank,hafif volan dan tut da bin ceşit özel parca gerektirir bu işlemler..ralli lerde yarışan binlerce evo subaru kadar vitara olsaydı bu ıvır zıvırları pek cok firma üretir heryerde de bulma ihtimali olurdu derim..
turbonuda iyisi kötüsü var turboya sogutma için su girş cıkışı olanlar daha uzun ömürlü ve az dertli olurlar ,,
2. sınıf diyelim onlara sadece yag girer ve cıkar hem yaglama hemde sogutmayı yag kendi capında yapmaya calışır. :!:
bildigim kadarı ile yardımcı olmaya calıştım. :)
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

Kullanıcı avatarı
Cypriot4x4
Onbaşı
Mesajlar: 194
Kayıt: 27 Haz 2010 17:56
Konum: Girne / Kıbrıs
İletişim:

Re: Turbo Suzuki Vitara 1.6 16valve

Mesaj: # 19010Okunmamış mesaj Cypriot4x4
24 Eki 2010 07:46

Merhaba Oğuz bey,

vaktinizi ayırıp bilgilerinizi paylaştığınız için teşekkürler.

benim bahsettiğim turbo sistemi mümkün olabilecek en az maliyete imal edilebilecek, motor (eğer sağlıklı bir motor ise) içine hiç dokunulmayacak ve kolay uygulanacak cinsten.

high boost sistem tamamen konumuzun dışında kalıyor.

low boost yani 6psi (yani 0.4 bar) g16b motorlu vitaralara sorunsuz uygulanabilecek maximum basınç.

motor beyninin (ECU) mevcut yakıt / ateşleme mapları (haritaları) bu bahsettiğim 6psi basınca kadar çalışabiliyor(muş)

bu arada V6 larda durum nedir bilmiyorum ama 1.6 16valve modellerde kompresyon oranı 9.5 / 1 'dir.

yaptığım araştırmalarda atmosferik olarak modifiye edilen bazı Honda araçlarda g16b vitara pistonları uygun ve standart halleri ile oldukça dayanıklı oldukları için kullanılıyor.

aslında bu konuda tam olarak ortaya çıkarmaya çalıştığım, 6 psi (0.4 bar) basınç yapan turbo takılmış vitara 'da motor beyni yazılımında değişiklik yapmak mecburimidir değilmidir.

Geriye kalan her parça bulunup alınabilir, turbo için eksoz manifoldu yaptırılabilir ama motorun turbonun sağlayacağı ektra havadan dolayı yakıt hava karışımını ve ateşlemeyi düzgün yaptırıp tam randıman alabilmek, motoru sağlıklı çalıştırabilmek beni aşan konular
Suzuki Vitara JLX 1.6 16v LWB
Şasi : TD01V Motor : G16B
3" Body Lift
15" x 8" Jant, Kumho 30" x 9.5" x 15" KL71 MT Lastik
SuziQ Fender Flares

http://www.trncipclawyer.com

Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: Turbo Suzuki Vitara 1.6 16valve

Mesaj: # 19022Okunmamış mesaj oguz1134
25 Eki 2010 01:51

Evo ları subaruları ,vitaranın önüne katıp kovalamayı düşünmüyorsak :!: low boost dogru secim olacaktır. :)

basınc ve debi kolayca izah ediyim hortumla bahce suladıgınızı farzedin ucunu sıkınca ne kadar uzaga attıgı basıncla ilgili dir,, hortumun altına kovayı koydugunuzda kac dakikada doldurduguda debisidir..

1,6 motorun calışırken cıkardıgı gaz miktarını bilip onun önüne gelicek turbo eksoz pervane capının ne olması gerektigi konusu ciddi bir bilimsel hesaplar gerektiriyor.. :?: emiş pervane capı ne olmalıda motoru yeterli hava ile besleyebilmeli biz bu hesapları yapabilsek zaten morgulus kimbilir neler yapıyor olurduk . :P

bu hesap işleri zor derim en temizi kopya cekmek :idea: yuhh

1,6 turbo bir arac göze kestırmeli onun turbo ve intercolerini söküp kucaklayıp işe başlamalı derim. ;)

volvonun 1,6 turboları var cogu low boost sistem turbosuda garet tir

turbo motorda iç calışma sıcaklıgı farklıdır ısıya mukavim buji secilmelidir. ;)

bizim araclarda 4000 devir altı pek hoş degil yeterli tork üretemezler ..bir seye dikkat derim porche ,ferrari, evo ,subaru ,vs aklına gelen tüm turbo arac teknik verilerine bir göz aat hiç biri 4000 devir altında yoktur 6000 devirden sonrada yol üzerinde rahat durmazlar.bu iş bize uymaz derim ben bu konuyu tam cözemedim mesela.. :roll:
eski göz agrım Saab marka araclar da dünya ile dalga gecer gibi 1850 -2100 devir gibi cok düşük devirlerde oldukca yüksek torkla üreten makinalar üretiyorlar..low boost sistem cok nadir kullanır ve 1,6 motor arac yapmazlar. :roll: :P
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

Kullanıcı avatarı
Offroadpassion
SITE ADMIN
Mesajlar: 18656
Kayıt: 21 Oca 2010 15:21
İletişim:

Re: Turbo Suzuki Vitara 1.6 16valve

Mesaj: # 19049Okunmamış mesaj Offroadpassion
25 Eki 2010 11:07

Turbo Çevrimi yapılmış 2 Adet Vitara ve yapım fotoğrafları mevcut bu başlığın altına ekliyecem, Turbo Vitara hk. Türkiyede en düzgün konulardan biri olucak gibi. Bu gün veya yarın hallederim..Fotoğraflar da baya fikir veriyor.
Site Admin

fatih1966
Orgeneral
Mesajlar: 11515
Kayıt: 24 Oca 2010 21:30
İletişim:

Re: Turbo Suzuki Vitara 1.6 16valve

Mesaj: # 19053Okunmamış mesaj fatih1966
25 Eki 2010 11:16

Evet hatırladım bayağı önce malum siteye yüklemiştin

4L
SITE ADMIN
Mesajlar: 8310
Kayıt: 21 Oca 2010 15:23
Konum: İSTANBUL
İletişim:

Re: Turbo Suzuki Vitara 1.6 16valve

Mesaj: # 19056Okunmamış mesaj 4L
25 Eki 2010 11:52

Oğuz abi çok önemli bir konuya zaten dikkat çekmişsin. Normal şehir içi trafiğinde ve arazi şartlarında ortalama kullanım devri 2000-4000 arası gerçekleşiyor. O halde , uygulama yapılacak turbo sistemininde olabildiğince alt devirlerde devreye girmesi gerekiyor. Güncel düşük hacimli turbo diesel makinelerdeki gibi 2250 devir civarında açan atmosferik basınçlı turbolar gibi hatta 2000 devir civarında devreye girebilcek basınçlarda çalışması daha verimli olacaktır . Çünkü arazide dahi L de 2000 devir civarında yol alıyoruz. Buınun için detaylarını bilmiyorum ama Saabın verileri dediğin şekilde dalga geçer gibi çok güzel . Yabancı bazı sitelerde de rastlamış turbo çevrimine, ancak + yakıt maliyeti sebebi ile ilgilienmemiştim.
Çağlar Köker (38) - 0 (RH) +
Vitara 2.0 HDI DIESEL 2003 (10 Fil gücü + chip tuning )
Maltepe-İstanbul

Kullanıcı avatarı
Offroadpassion
SITE ADMIN
Mesajlar: 18656
Kayıt: 21 Oca 2010 15:21
İletişim:

Re: Turbo Suzuki Vitara 1.6 16valve

Mesaj: # 19074Okunmamış mesaj Offroadpassion
25 Eki 2010 17:56

Bendeki Fotoğrafların bir bölümünü yükledim..

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim
Site Admin





Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19270Okunmamış mesaj oguz1134
26 Eki 2010 12:57

Çağlar dizelin turbosuz atmosferik olanı bile 2000-2500 devirlerde tork veriyor turbosuda olunca süper oluyor tek kusuru 5000 devir basılmıyor 6-7 bin cevirsen zarar veriyor yuksek devirleri yok :!:

bir arkadaşımın seat 1.9 tdi 140hp aracını kullandım araca inip binmesi cok dertli bi türlü biniliyor inerken nerdeyse adam cagırıp çıkarın beni diyecektim. morgulus araba her devir her viteste cok canlı müthış tork veriyor performansı olagan üstü güzel 1-2-3.,de devirsiz pati çekiyor..

saab ' a gelince kimsenin bilmedigi bir aractır anlatılmaz..yaşanır ..derim..
bir iki özelliginden bahsedeyim aracla gazladıgında motoru hissedip onunla bütünleşemezsiniz cogu otomatıkdır zaten hani ne zaman vites atacagınızı filan gibi ,,kapaktan çift eksantirikli dir (dohc) bloktan fazladan iki eksantirigi daha var :?: bunlar denge mili sarsıntı engelleyiçiside denebilir.gazladıgınızda waoorn diye bir ses sonrasında tısssş eksoz sesi ve kaybolur nokta olursunuz ,,
saga sola hava fiyaka yapamazsınız ,onun için gencler tercih etmez ,sadece sahibine özel keyif veren araclardır .
servisi az 2 adet İstanbul ülke genelide 5-6 gibi genelde ,,elektronik kaynaklı ufak tefek sorun çıkarırlar.sahiblerini zaman zaman bezdirebilirler. ;)

benzin otomatigi motorun vakumunla calışan mekanik diyaframlı bir parcadır ani gaz basıldıgında vakum hortumu ile manifolta baglı oldugundan ani olarak benzin basıncını yükseltmeyi yaparlar.

bu parcanın tıpkısının aynısı turbo üzerinde bulunur biraz irisi ebat olarak .ismi degişiktir west gate (batı kapısı anlamı) buda aynı işi yapar ama ters olarak gelen basınc fazla oldugunda kelebegi acarak gazı turboya degil eksoza vererek basıncı dengeler .

turbo aracın yazın ve kışın performansı aynı degildir :idea: soguk havada aslan sıcak havada kedi olurlar morgulus

bobst kontrol adlı parca beyinden gelen sinyal ile west gate 'yi kontrol eder.hangi devirde hangi basıncta olması gerektigini ayarlar bunu iptal edip manuel kullanırsanız her devirde performans alırsınız.. :idea:

devir kesici genelde benzinlide 6500de elektirigi keser fazla deviri engeller..
turboda basınc sensörü vardır devirle ilgisi :!: yok..2000 devirde bile basınc fazla ise o komple kapatıyor benzin + elektirik ,utanmasa havayı suyu da kesecek. morgulus

aracın verleri bilinmek kaydıyle benim arac 0,7-0,9 bar arası calışıyor idi manıfolttan ufak bir t ile basınc saatı baglayıp yolda test ediyorsunuz basınc düşükse west gate 'nin m6 10 numara somunların dan bi ayar cekilince düzeliyor.turbo eskidikce performansı düşüyor,ben bir seferinde basıncı yükselttim aşırı basınca keceleri dayanmadı turbo elimde kalmıştı morgulus bir adet bozuk turbom olmuştu. :P
fazla para gitmesin dedim tamir takımı alıp tamir ettirdim tamirden sonra tam rezil oldu milinin balansına bakılması filan gerekiyormuş yaparım diyen 3-5 firma var ama ..tek bir şey şöylerim turbonun tamiri yok bozulunca orta göbegi yeni olarak alınmalı derim.

turbo konusunda biraz bilgi sahibiyim :idea: bilgim dahilinde yapacak arkadaşlarıma yardımcı olurum . :roll: morgulus

maslak ta şükrü okcu var ünlü müzik tesisatcısı onun hemen yan dükkanları ferrari maserati gibi arac servisleri var oradan gecerken bazen şanzımanı inmiş debriyaj volanı görünen araclar görüyorum agzım acık üff filan sesleri cıkıyor istemeden morgulus resmen kamyon ebadı debrijaj kullanıyor motoru güçlü araclar .
Hakan'ın yolladıgı resimlerde debriyaja kuvvetli baskı balata uygulaması yapmışlar son derece yerinde karar ve uygulamalardır.

o resimlerde bir şey dikkatimi cekti sadece yag giriş cıkışı olan turbolar kullanılmış + olarak su giriş çıkışı olanları var en kalite en baba modeli şekli sulu olanıdır uzun ömür ve az dertli olanıdırlar ..tek kusuru var digerlerinden fiyatı fena yüksektirler.. ;)

ön izlemeye alıp bir mesajı okudumda roman gibi olmuş . morgulus
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

4L
SITE ADMIN
Mesajlar: 8310
Kayıt: 21 Oca 2010 15:23
Konum: İSTANBUL
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19288Okunmamış mesaj 4L
26 Eki 2010 14:59

ilk paragrafına istinaden yazıyorum Oğuz abi, zaten turbo 2000-2500 civarı açtığında en fazla 1000-1500 devir daha çevirince güç alıyorsun yani 3000-4500 arası birşeyler geliyor ondan sonrası kuru gürültü. Bilgilerin için çok teşekkür ederim.
Çağlar Köker (38) - 0 (RH) +
Vitara 2.0 HDI DIESEL 2003 (10 Fil gücü + chip tuning )
Maltepe-İstanbul

Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19295Okunmamış mesaj oguz1134
26 Eki 2010 17:21

Gönderilme zamanı: Sal Eki 26, 2010 1:59 pm
ilk paragrafına istinaden yazıyorum Oğuz abi, zaten turbo 2000-2500 civarı açtığında en fazla 1000-1500 devir daha çevirince güç alıyorsun yani 3000-4500 arası birşeyler geliyor ondan sonrası kuru gürültü. Bilgilerin için çok teşekkür ederim.

cok şey yazdım karıştı ortalık :!:
şimdide toparlamaya calışayım . :idea:

turbo 2-3 ceşit degil :?: benzinli yüksek basınc olanlar en iyisi en güçlüsüdür sebeb sonuç kısmı ise piston üstleri cukurdur daha fazla hava alması içindir ve en büyük özelligi :idea: sıkıştırma oranı cok düşüktür komprosyonu yanii.güçü komprosyondan degil tamamen turbodan alırlar.
benim saab ta katalizatörün yeride düz boru takmış ve west gate ayarını 6-7 diş acmıştım yeni turbo ile yokuş yukarı 240 basıyordu.
bir gün istanbul >sakarya arasında siyah makam söförlü bir mercedes 400 cdi takıldı peşime yangına yetişecek gibi 5 kmden sellektör yaptı takılmadım yol verdim gecti,sonra petrole girdim ufak tefek ihtiyaclar icin bi baktım bunlarda orda arkadaki kişi agır abiydi..ben önce bi yola cıkayımda şunla bi oynaya bilirmiyim dedim (makam şöförünün sellektör yapma sitili beni ayar etti)ve bekledigim oldu gene geldi yapıştı arkama ben de abileri ayar edebilmek için elimden geleni yaptım ..önüme tır ,kamyon ne varsa aldım yol verdim gectiler onlar arkada kudurup zıplamaya başladılar ve tam rampa başında en alt nokta da istedigim yerde denk getirdim efendice saga cektim yol verdim tabii dip gaz yapmıştım :!: agır abiler yetişemeyince tekrar sola filan hepten ayar olup şöförü direksiyonu yemek üzere idi..uzun yolda ise 260 üzerinde 280 lerde gidince benim pil 240da bitti tabii. morgulus bu arac 350 beygir benim dül dül 185 ,,benimki 1600kg onunki 3 tondu sanırım.. :P
intikamım fena olmuştu. düşük devirdeki tork cabuk toparlayıp mükemmel bir performans saglıyor. :idea:
bu arada şehir içi 15 lt azdıgında ise 18-19 lara cıkıyordu. :idea: benim dül dül ..
şu meşhur cadde makinaları dedikleri evo ve subaruların full oynanmışları gazladıklarında 30 lt filan kesmiyor anormal tüketimler söz konusu. :!:

herhangi bir araca sonradan olma morgulus buna vitara da dahil full pressure uygulaması olmaz derim.

sıkıştırma oranı normal (yüksek olan) araclardaki turbo düşük basınclı olmalıdır derim .
sonradan ilave edilecekse ki bu bir kumar gibi bir şeydir. :!: kazanmak kadar kaybetmekte var :?: bloktan kol cıkmasına kadar her şey başa gelme ihimali var :idea: buna bir de insanoglunun doyumsuzlugu eklenince acalım da olmuşken biraz daha güçlü olsun düşüncesine kapıldıgında kumarda kaybetmek beklenen son olur.. :(

bende şu an vakummetre diye bir saat takılı hesapta ona bakıp pedala az basıp az yaktıracaktım.. morgulus
o saaten başka herşeye bakıyorum alışkanlıklardan kultulamıyor ,gaza az basarak arac kullanmayı beceremiyorum..ama başka bir şeyi ölcmüş oldum -0,8 bar vakum yapıyor ..
yani bu araca 0 bar da bile turbo uygulansa bir netice alınır.max 0.3 - 0.5 bar uygulanmalı fazlasını düşünmek hayır getirmez
onuda şu şekil düşünmeli :arrow: kuyudan kovayla su cekmeye calışan kişinin önüne kol kalınlıgında su akıtan bir ceşme yapma gibi bir şey.
Dizelci ..Caglar kardeşime.. :arrow:
dizellerin calışma prensibi yakıtı şıkıştırıp patlatma esasına dayanır ve sıkırtırma oranları genelde 18-20 gibidir.motoru düşük basınclı üretmeye kalksan patlatmayı yapıp calıştıramazsın zaten bu nedenledirki en düşük basınclı turbolar dizelde olmak zorundadır.hava emiş tarafındaki hava filitresinden gelen hortum sökülür turbo emiş pervanesi başından iki parmakla tutup aşagı yukarı saga sola sallanıp boşluguna bakılır.,yarım milimden az olmalıdır ,,fazla ise boşluk turbo elveda deyip el sallamaya başlamıştır ;) :(
turboya güveniyorsan max 7 tur acılabilir ama 3 tur üstü risklidir west gate ten acılınca biraz fark eder..en azından kelebek (klape)de oluşan boşluk tolore edilmiş olur.
enjektörleri söküp ultrasonik temizleme yaptırıp teste baglattır derim sökerken seri noları not alınıp piston nolarını karıştırmamak önemli ..
bir akıllı bir cipçi ecu için bulman gerekli derim ;)
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

Kullanıcı avatarı
Cypriot4x4
Onbaşı
Mesajlar: 194
Kayıt: 27 Haz 2010 17:56
Konum: Girne / Kıbrıs
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19310Okunmamış mesaj Cypriot4x4
26 Eki 2010 22:21

Merhabalar,

Oğuz bey turbo konusunda bayağı ilgilisiniz, ektra gücü de seviyorsunuz anlaşılan bende aynı durumdayım, halen bende olan SLK230 marka aracımın (ki bu araçlarda aşırı besleme için dönüş gücünü krank kasnağından kayış vasıtasıyla alan komprosör bulunmaktadır) standart 7 psi olan basıncı 11,5 psi çıkaracak farklı krank kasnağı ve artan basınçtan dolayı daha çok ısınan motora giren havayı yeterince soğutabilmek içinde %75 daha büyük hacimli intercooler kullandım. ESP (elektronic Stability Program) 'ı devre dışı bırakıpta 110 kmh süratta kuru asfaltta (ıslak yolda denemedim, denemeye de pek niyetim yok doğrusu) gaz pedalına sonuna kadar bastığınızda arabanın arkası sankide yanınıza gelecekmiş gibi oluyor morgulus

neyse bizim konumuz Vitara 'ya turbo uygulama :

araca uygulanacak olan turbo 'nun seçimini yapabilmek için çoğunu bildiğimiz ama epeyi de bilmediğimiz verileri girerek tahmini ne kadar güç elde edebileceğimizi gösteren bir excel hesaplama programı var, *.xls uzantısı kabul edilmediği için bu mesaja ekleyip sizinle paylaşamadım.

ama aya roket gönderecek değiliz, bizden önce bu işlemi deneyip başarılı olanların konfigürasyonlarını inceleyerek, gerekli olması halinde değişiklikler yaparak makul fiyata turbo dönüşümü yapılabiliceğini düşünüyorum.

"cypcypriot
2 days ago @yodaz400 Hi, thanks for ultra fast reply. You think that I can use stock ECU, stock Injectors without problem. 10 FMU i same with 10:1 FMU (10 shows air fuel ratio) ? can stock ECU software ignition map work with this turbo conversion? do you have any modification at ignition, timing, advance?

cypcypriot 2 days ago yodaz400
1 day ago @cypcypriot a little ignition timing .. because valve pinking loud :P and just a 10:1 fmu !! i will put a other hd video of my truck soon


yodaz400 1 day ago cypcypriot
3 days ago Hello yodaz400, great modification, How do you solve extra fuel need of the engine? do you think that aftermarket ECU is must? or if you dont pass 5 psi boost you can solve it with Rising rate of gain fuel pressure regulator such as Begi MR2035 ?


cypcypriot 3 days ago yodaz400
2 days ago @cypcypriot it realy simple to have a good fuel ratio in boost condition .. just buy a vortech style FMU on ebay .. search ( 10 fmu ) you don't need any ecu !

yodaz400 2 days ago "


youtube da turbo vitara videosu koyan kişiye sormuş olduğum sorular ve cevaplarını da ekledim, tahminim 2011 ilk baharında bu konudaki tüm sorulara cevap bulup benim aracı turboya döndürebileceğim.

en büyük sorunun ECU 'daki (motor beynindeki) ateşleme ve yakıt mapping 'leriydi ancak 5-6 psi basınç aşılmadığı zaman hiçbir sorun olmayacağı için önümdeki en büyük engel en doğru turboyu bulmak bunda da 2,000 devirde devreye girmeye başlayan 3000 devirde tam basınç veren (ki vitaranın alt devirlerdeki güçsüzlüğüne çare olacak) turbo modelini bulup araca uygulamak için gereken eksoz manifoldunu imal ettirmek, uygun boyut ve kalitede intercooler 'i bulup montaj yerini ayarlamak kalıyor, gerisinin beni çok uğraştıracağını sanmıyorum.

bu konuyu gerçekten gözünüzde büyütmeyin, daha önce denenmiş örnekler var, kullanılan malzemelerin listesi elimizde var.
Suzuki Vitara JLX 1.6 16v LWB
Şasi : TD01V Motor : G16B
3" Body Lift
15" x 8" Jant, Kumho 30" x 9.5" x 15" KL71 MT Lastik
SuziQ Fender Flares

http://www.trncipclawyer.com

4L
SITE ADMIN
Mesajlar: 8310
Kayıt: 21 Oca 2010 15:23
Konum: İSTANBUL
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19459Okunmamış mesaj 4L
27 Eki 2010 18:39

Bu aralar teknik imkanlarının uygun olması sebebi ile diesel motora ilave güç ve tork kazandıracak sistemleri araştırıyorum.www.x-tremetuning.com diye bir sitede BLOW OFF VALVES diye bir ürün gördüm ve şöyle yazmış;
"Turbo araçların vazgeçilmez parçası!!!

Turbo türbülans hava tahliye subapı. Kromdan yapılmış ve parlatılmıştır. Çelik yay mekanizması ile aynı devirde reaksiyon verir. Turbolu araçlarda gaz pedalını bırakınca turboşarj ünitesi ile gaz kelebeği arasında sıkışan hava ters basınca yol açar. Turbonun emeceği hava oranını düşürür ve vites aralarında kı "turbo boşluğunu" azaltır. Bu basınç blow off tarafından sesli olarak dışarıya atılır. Turbonun performansını en üst noktaya taşıyarak ömrünü uzatır"


BU nedir, işe yarar mı bu basıncın kullanılması iyi bir şey midir , 2003 yılında üretilmiş bir motor için lüx müdür ? Anladığım güç almak için bir ürün değil turbodan daha fazla yararlanabilmek için geliştirilmiş bir ürün bu
Çağlar Köker (38) - 0 (RH) +
Vitara 2.0 HDI DIESEL 2003 (10 Fil gücü + chip tuning )
Maltepe-İstanbul

fatih1966
Orgeneral
Mesajlar: 11515
Kayıt: 24 Oca 2010 21:30
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19462Okunmamış mesaj fatih1966
27 Eki 2010 19:13

Çağlar kardeşim hızlı ve öfkeli filmini seyrettiysen orda vites değiştiren modfiyeli araçların cıss pıss sesler çıkardığını hatırlarsın.Ben benim mercedese taktırayım dedim servisteki arkadaşım gereksiz dedi :roll:

Kullanıcı avatarı
Cypriot4x4
Onbaşı
Mesajlar: 194
Kayıt: 27 Haz 2010 17:56
Konum: Girne / Kıbrıs
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19466Okunmamış mesaj Cypriot4x4
27 Eki 2010 19:48

4L yazdı:Bu aralar teknik imkanlarının uygun olması sebebi ile diesel motora ilave güç ve tork kazandıracak sistemleri araştırıyorum.www.x-tremetuning.com diye bir sitede BLOW OFF VALVES diye bir ürün gördüm ve şöyle yazmış;
"Turbo araçların vazgeçilmez parçası!!!

Turbo türbülans hava tahliye subapı. Kromdan yapılmış ve parlatılmıştır. Çelik yay mekanizması ile aynı devirde reaksiyon verir. Turbolu araçlarda gaz pedalını bırakınca turboşarj ünitesi ile gaz kelebeği arasında sıkışan hava ters basınca yol açar. Turbonun emeceği hava oranını düşürür ve vites aralarında kı "turbo boşluğunu" azaltır. Bu basınç blow off tarafından sesli olarak dışarıya atılır. Turbonun performansını en üst noktaya taşıyarak ömrünü uzatır"


BU nedir, işe yarar mı bu basıncın kullanılması iyi bir şey midir , 2003 yılında üretilmiş bir motor için lüx müdür ? Anladığım güç almak için bir ürün değil turbodan daha fazla yararlanabilmek için geliştirilmiş bir ürün bu
Merhaba,

"blow off valve" denilen ürün bildiğim kadarı ile 2 tipte üretiliyor 1. 'si lastik diyaframlı olan tip (düşük kaliteli ve yeterince hassas değil) 2. 'si ise yaylı tip. turbo beslemeli olan gerek benzinli gerekse dizel araçlarda kullanılabilir.

blow off valve 'in görevi kısaca şöyle açıklanabilir :

araçta turbo devrede ve motora basınç yaparken gaz bedalından ayağınızı kaldırdığınızda (ayağınızı 2-3 saniye veya 4-5 saniye kadar gazdan kaldırdığınızı düşünün), gaz kelebeği kapanacağı için, turbodan motora doğru basınçla gitmeye çalışan hava sıkışma yapıp tekrardan turbonun pervanesine doğru geri dönmeye çalışır buraya kadar bir problem yok ancak tekrardan gaz pedalına bastığınızda işte bu geriye dönen basınç turbonun pervanesinin tekrardan yeterince hızlı dönmeye başlamasında gecikmeye sebep oluyor.

işte bu geri dönen havanın yol açtığı turbonun tepki verme süresinin uzaması problemine blow off valve ile bir nevi çözüm bulunmuş.

araçtan araca değişiklik gösteren ve kaç psi / bar basınçta bu geri dönen hava dışarı atılacak blow off valve üzerinde ayarlanır.

turbonun temiz hava çıkışından gaz kelebeğine kadar olan kısımda motora bağlanır, ses çıkaran veya ses çıkarmayan tipleri vardır, bu kullanıcının tercihine kalmış birşey.

bu ürün ile turbodan daha fazla güç alamazsınız, ancak turbonun tepkime verme zamanını kısaltabilirsiniz (ne kadar basınçta havayı tahliye yapacağı iyi ayarlanması halinde)

turbonun geri dönen basınç yüzünden üzerine binecek yükü azaltacağı için turbonun ömrüne iyi yönde katkı koyacağını düşünüyorum.
Suzuki Vitara JLX 1.6 16v LWB
Şasi : TD01V Motor : G16B
3" Body Lift
15" x 8" Jant, Kumho 30" x 9.5" x 15" KL71 MT Lastik
SuziQ Fender Flares

http://www.trncipclawyer.com

Kullanıcı avatarı
Cypriot4x4
Onbaşı
Mesajlar: 194
Kayıt: 27 Haz 2010 17:56
Konum: Girne / Kıbrıs
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19468Okunmamış mesaj Cypriot4x4
27 Eki 2010 19:51

fatih1966 yazdı:Çağlar kardeşim hızlı ve öfkeli filmini seyrettiysen orda vites değiştiren modfiyeli araçların cıss pıss sesler çıkardığını hatırlarsın.Ben benim mercedese taktırayım dedim servisteki arkadaşım gereksiz dedi :roll:
mercedes aracınız benzin ile çalışan motora sahipse üzerinde turbo değil, kompresör var. kompresörün çalışma sistemi farklı olduğu için kompresörlü araçlarda blow off valve herhangi bir işe yaramıyor.
Suzuki Vitara JLX 1.6 16v LWB
Şasi : TD01V Motor : G16B
3" Body Lift
15" x 8" Jant, Kumho 30" x 9.5" x 15" KL71 MT Lastik
SuziQ Fender Flares

http://www.trncipclawyer.com

Kullanıcı avatarı
Cypriot4x4
Onbaşı
Mesajlar: 194
Kayıt: 27 Haz 2010 17:56
Konum: Girne / Kıbrıs
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19475Okunmamış mesaj Cypriot4x4
27 Eki 2010 20:18

Merhaba,

en az maliyet ile 40-50 hp civarında ekstra güç almak için 1.6 16 valve vitara motoruna takılması gereken parçalar.

1- Garrett T25 Turbo, altaki linkte bu turbo ile ilgili detaylı bilgiler bulunmakta olup 1.6 16 sübap Vitara motoruna uygundur. Motorun iç yapısı standart ise 5 - 6 psi basıncı kesinlikle geçmeyiniz yoksa üzülürsünüz
http://www.ztechz.net/id1.html

2- turbo montajı için eksoz manifoldu ve turbo çıkığından aşağıya giden down pipe denilen eksoz borusu

3- Benzin basınç regülatoru olarak daha hassas ayar yapabilmek için BEGi MR2035 veya sabit ayarlı ve ebay 'da uygun fiyata satılan Vortech tipi 10:1 FMU (10:1 turbo tam basınca ulaştığında benzin hava oranının ne olacağını gösteren değerdir, FMU Fuel Managament Unit = Benzin Kontrol Ünitesi)

4- MAF sensörden turbo girişine ve turbo temiz hava çıkışından inlet manifolda bağlanacak hortum ve/veya metal borular

5- yıl boyu havaların soğuk olduğu bir bölgede yaşıyorsanız intercoolere ihtiyacınız olmayabilir, ama yılın bazı zamanları sıcak iklimi olan bir bölgede yaşıyorsanız kesinlikle intercooler takmanız gerekmektedir.



motorunuz sağlam ise, benzin pompanız gerektiği gibi çalışıyorsa bu yukarıdaki konfigürasyonadan sonra motorun vuruntu yapmasını önlemek için sadece avans ayarı ile biraz oynamanız gerekecek.

sadece bu yukarıda belirtilenler ile minumum 30 - 35 hp bir güç alabilirsiniz ki hiçde göz ardı edilebilecek bir oran değil

ama siz siz olun mutlaka araca turbo basınç göstergesi (bağlantı inlet manifold üzerinden alınması sağlıklı değerleri vermesini sağlar) , yakıt / hava karışım göstergesi taktırın ki yapılan herşeyin kontrol altında olduğunu gözlemleyebilesiniz.

bu arada aklıma gelmişken turbo basınç göstergesi olan bir araçta turbonun ne kadar basınç yaptığı araç dururken gaza basarak anlaşılmaz.

aracın turbosunun gerçek basıncı 3. viteste yokuş yukarı tırmanırken göstergede maksimum ne kadar basınç göstermişse o değerdir.

bu başlık latında herkes fikirlerini paylaşmaya devam etsin lütfen.

hedefimiz, minumum maliyet ve asgari derecede ekstra parça kullanarak, motorun sağını solunu kurcalamadan "Low Boost turbo kit" olarak tabir edilen sistemin tüm gereklerini ortaya çıkarmak olsun
Suzuki Vitara JLX 1.6 16v LWB
Şasi : TD01V Motor : G16B
3" Body Lift
15" x 8" Jant, Kumho 30" x 9.5" x 15" KL71 MT Lastik
SuziQ Fender Flares

http://www.trncipclawyer.com

4L
SITE ADMIN
Mesajlar: 8310
Kayıt: 21 Oca 2010 15:23
Konum: İSTANBUL
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19501Okunmamış mesaj 4L
27 Eki 2010 22:46

Ali, senin ve Oğuz abinin yazdıklarını okuyunca yanlış bilgi vermemek bilgileri kirletmemek için fikir yürütürken, bilgim dahilinde katılmak daha uygun olacaktır diye düşündüm. Sizlere konu ile ilgili Turbo revizyon servislerinden pratik, teknik bilgiler yada katalog verileri bulabilirim.
Çağlar Köker (38) - 0 (RH) +
Vitara 2.0 HDI DIESEL 2003 (10 Fil gücü + chip tuning )
Maltepe-İstanbul

Kullanıcı avatarı
duru2007
Uzman Çavuş
Mesajlar: 711
Kayıt: 13 May 2010 09:16
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19510Okunmamış mesaj duru2007
28 Eki 2010 00:34

Waayy be walla okumam 30 dk dan fazla surdu yazan abilerime doğrudan 1 dk saygı duruyorum...
**Kerim AKKIŞ

Kullanıcı avatarı
oguz1134
Yüzbaşı
Mesajlar: 4187
Kayıt: 21 Oca 2010 22:59
Konum: ISTANBUL
İletişim:

Re: Suzuki Vitara 1.6 Turbo Çevrim İşlemi

Mesaj: # 19513Okunmamış mesaj oguz1134
28 Eki 2010 02:40

üreticiler motoru tasarlarken her türlü şeyi hesap yapmasını bilirler .. :!: morgulus filitre edilip temizlemiş ,sıkıştırılmış, ve sogutulmuş havayı sokaga salmazlar :?: bizim modifiyeci tabir edilen abilerimiz bu işi bak üretiçi düşünemedi ama biz yaptık derler.. yuhh morgulus

her vııın diye gazladıgında tıs sesi duyup zevk almak var :!: sonrasında tekrar gaza yüklenincede tekrar doldursun da yürüsün diye 3-5 saniye beklemesi var.. :roll:

manifolt basıncın la tetiklenen vakumlu basit bir mekanizma koyarlar bu zımbırtı 'yı ;) intercooler girişine havayı bay bass etmeye yarayan bir cek valf türevi bir parcadır ..ve gaza tekrar yüklenildinde 0,5 - 1 saniye gibi zaman aralıgında turbo tekrar emrinizde dir.
dump valve.jpg
bu zımbırtının ismi dump valve'dir genelde siyah plastikten bosch marka olarak araclarda cıkar resmini bulamadım .
Ali kardeşimizde bu konuda fena araştırmış :!: teorikte oldukca bilgili ondan ögreneceklerimiz var sanırım. :)
turbo araclarda oldukca karışık bir hortum trafigi vardır hortumları silikon bazlı borularıda aliminyum secmelidir.
özelliklede intercooler hacmi büyük olmalı ve yer olarakta önden hava 'yı alıp en rahat sogutabilecegi yerde olmalı
hortum ve boru capları kullanılabilecek max büyük ebad olması daha hayırlı olur misal vermek gerekirse capı 5 cm degil mümkünse 8 cm gibi olanı tercih etmeli derim .
turbo araclarda bazen manifolttan yada başka bir yerden hortum gevşemesi cıkması durumları olabiliyor ozaman da tadı hafiften kacıyor kelepce yada cırt kullanmalı hepsine derim :)
Oğuz Hekimoğlu
İstanbul/B.cekmece,mimaroba
kendi 61 modelcipi 2001
KONULARIMA EKLEDİĞİM RESİMLERİ GÖREMİYORSUNUZ.. ;)
YILLIK 400 USD HARAÇ İSTİYOR BENDEN ..
YOKSA VERMEM SİLERİM HAA,, DİYO TEHDİT EDİYOO POLİSE GİTME,,PARAYI VER RESİMLERİ AL DİYOO resimleri silmedim ve benden kaynaklanan bi sorun değil.. bilğiniz olsun..

Cevapla

“SUZUKI MODİFİKASYON VE YAPIM HİKAYELERİ” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 45 misafir