tolga1453 yazdı:Bir de konuyu açan admin şöyle başlamış
5. viteste 3000 d/dk ile seyreden aracın 3000 / 0.8 = 3750 d/dk şanzımandaki devridir. Bu devir ise tekerleklere giderken ayna mahruti oranları sebebi ile daha da düşecek ve tekerlekler dakikada , 3750 / 5.12 = 732.42 kez donecek.
Yani deviri dişliye bölmüş siz çarptınız hangisi doğru acep
geldim geldim
çarpmayı bölme olarak kullanabilirsiniz-tersini de yapabilirsiniz
nasıl mı
motor devrini 0,8 ile çarparken aslında yüzde seksenini hesapladım ben
yani şanzımanda 4. vites oranınız 0,8 ise bu şu anlama gelir--- 4.viteste motorda üretilen dönüş sayısını % 80 e düşürür şanzıman
yani 4000 bölü 100 çarpı 80 = 3200
kısa yoldan hesabı ise 4000 çarpı 0,8 dir
bugüne dek tanıdığım tüm esnaflar örneğin 100 liralık bir mala hesap makinesi ile kdv eklerken şunu yapar
100
çarpı 18
yüzde artı eşittir
bu çarpılan sayılar hariç 4 tane tuşlama demektir
aynı hesap bende 100 çarpı 1,18 şeklinde tek tuşla yapılır
kdvli fiyatı yaan bir malın kdv siz fiyatını sorduğunuzda ise pek çoğu ya o hesabı yapamaz- başkasına çağırır
bende aynı hesap fiyat bölü 1,18 şeklinde yapılır
özetle hesap aynı sonuç aynı, bir sayıyı 5 e bölmek yerine 0,2 ile çarpmak
tercih meselesi sadece
SORUNA GELİNCE DOSTUM;
konu açan adminin de benim de hesaplarımız doğru,,
aslında bunu en pratik şöyle düşünebilirsin
aynalı mahmut oranları biliyorsun ki 5,12 gibi ondalık sayı ile veya aynayla mahmutun diş sayılarıyla ifade edilir 41 / 8 gibi
buurdaki 41 aynanın 8 ise mahmutun diş sayısıdır
neye yarar
şaftın etkisiyle bir tur dönünce 8 diş çeken mahruti, o turu atarken karşısındaki ayna dişlisinden sadece 8 tanesini çevirecektir
aynanın geri kalan 33 dişini de çevirip tekere bir tam tur attırabilmek için o zavallı mahmut tam 5,12 tur dönmek zorundadır
işte bu yüzden şanzımanda vites oranı ile düzelttiğimiz motor devrini ( senin hesapta 4000 devir idi motor )
(4. vites oranı ile çarparak güncelliyoruz ve 4000x0.80 3200 devir sayısını elde ediyoruzsana yaptığım hesapta)
(son olarak ŞANZIMANDAN ÇIKAN bu 3200 deviri ya da bir başka deyişle ŞAFT DÖNME SAYISINI 5,12 ye bölerek
tekerin dönüş sayısını hesaplıyoruz..
sen kabaca bunu şöyle düşün ; 41/ 8 oranlı bir arka dif, şanzımandan gelen 4100 deviri 800 devire düşürür
ya da şaftın her 41 dönüşüne karşılık tekerleğin 8 tur döner (TEKNİK İZAHIN DIŞINDA PRATİK İZAHI BUDUR OLAYIN,GERÇİ MATEMATİKSEL OLARAK AYNI ANLAMA DA GELİR YANİ)
arazi şanzımanı da sormuşsun ama,
önce bilen biri oranı söylesin bize, senin 6,5/1 bana çok abartı geldi ( olabilir de tabi-bilmiyorum )
yanlız- arazi şanzımanı boşta terimini doğru kullanalım, boşta olursa araba yürümez zira,bu durumda hız hesabı da çok kolaylaşır 0 km/h ( saatte sıfır kilometre hız)
yani A noktasındaki araç bir saat sonra yine A noktasında olur
sizin kastınız "araç 2-H konumunda iken" galiba, bu durumda arazi vitesinize boşta değil- 2H konumunda denir
oran gelsin bakalım hesabına, ben ilk mesajda sana 6,5/1 olarak verdiğin orandan hesaplamıştım zaten
yalnız devir sayısı da hzı da çok düşük çıktı, yani o oran benim tahminimce '2,5 / 1 veya 3/1 gibi olmalı tahminimce