Re: MİLANO - COMO GÖLÜ - VENEDİK GEZİ NOTLARI (25-28.KASIM.2
Gönderilme zamanı: 16 Oca 2018 22:27
Tekneden iner inmez,Venedik gezisinin olmazsa olmazı gondol turuna çıktık.Sıklıkla Dukalık Sarayı veya Rialto Köprüsü önünden başlatılan ve standart süresi kırk dakika olan bu turistik ve keyifli aktivite için 80€ ödedim.Ortaya çıkış amacı soyluları taşımak olan gondollar sonraları ulaşım yanı sıra çöp taşımak, hasta taşımak ve itfaiye aracı olarak da önemli görevler yüklenmişlerdir.Öyle ki,17-18.yüzyıllarda on bin civarına ulaşan gondollar günümüzde sadece turistlere hizmet vermekte olup sayıları da 425'e düşürülmüş ve yapımından kullanımına dek her aşama sıkı bir denetim altına alınmıştır.
Standart bir gondol,11 metre uzunluğunda,1,50 metre genişliğinde ve 350 kilogram ağırlığındadır.Üç ay süren ve 280 parçanın birleştirilmesi ile oluşan gondolun üretiminde köknar,meşe,kiraz,ceviz, karaağaç,maun, akçaağaç ve kireç ağacı gibi sekiz farklı ağaç türü kullanılmakta olup maliyeti ise 30.000€ civarındadır.Rönesans döneminde sarı,mavi ya da kırmızı renkli olan gondollar,1562 yılında göre büyük veba salgını sırasında cesetleri taşıma aracı olarak kullanılmaları sonrasında yas rengi olan siyaha boyanmışlardır.Bazı kaynaklar ise şehirdeki zenginlerin, servetlerini yansıtmak için gondollarını estetikten uzak ve abartılı bir hale getirmeleri nedeniyle bu kararın alındığını belirtmektedirler.
Eskiden üç kürekçi ve bir dümenciden oluşan dört kişilik mürettebatın ilerlettiği gondola,günümüzde maksimum kapasitesi olan altı kişi bindiğinde buna gondolcuyu da ekleyince toplam ağırlık bir tona yaklaşmaktadır. Ayakta duran gondolcunun böyle bir araca daracık kanallarda farklı manevraları kolayca yaptırabilmesi için tekne,sol tarafı sağından daha geniş olacak şekilde yani asimetrik olarak tasarlanmıştır. Gondola farklı manevralar yaptırmak için çok karmaşık bir kilit sistemiyle tekneye bağlanmış ve kayın ağacından yapılan forcola adlı kürek ve gondolcunun ağırlığı tekneyi dengede tutmaktadır.Teknenin ön tarafında yer alan ve pirinç,alüminyum ya da paslanmaz çelikten yapılan pruva demiri(=ferro da prora) de karşı ağırlık yaratarak dengeyi sağlayan bir diğer unsurdur. Büyük Kanal'daki katlanmayı sembolize etmesi amacıyla S şeklinde yapılan bu demir,şehrin altı bölgesi(=sestiere) olduğunu simgelemek için de altı dişli tarak şeklinde tasarlanmıştır.
Gondol kullanmak hele hele köşeleri dönmek ve alçak köprülerin altından geçmek ustalık gerektiren bir iştir.Gondolcu(=gondoliere)olmak için şehrin tarihini ve ünlü binalarını çok iyi bilmek ve gondol ehliyeti almak gerekmektedir.Bu meslek,tarih boyunca babadan oğula geçmiş ve bir istisna hariç Venedik doğumlu erkeklerin tekelinde kalmıştır.Gondolcuların hepsi büyük veba salgını sonrası alınan karara binaen siyah pantolon ve siyah beyaz çizgili üst giyim taşımaktadırlar.Hediyelik eşya satan dükkanlarda bu kıyafetlerden bulabilirsiniz.
On bir metre uzunluğunda ve bir ton ağırlığındaki tekneyi ayakta durup sadece bir kürek yardımıyla ilerletirken bir yandan şarkı söylemek veya geçilen yerler hakkında bilgi vermek de her babayiğidin harcı değil.
Gondolcunun küreği(=Forcola)
Rio de Palazzo'da gondolla ilerliyoruz
Standart bir gondol,11 metre uzunluğunda,1,50 metre genişliğinde ve 350 kilogram ağırlığındadır.Üç ay süren ve 280 parçanın birleştirilmesi ile oluşan gondolun üretiminde köknar,meşe,kiraz,ceviz, karaağaç,maun, akçaağaç ve kireç ağacı gibi sekiz farklı ağaç türü kullanılmakta olup maliyeti ise 30.000€ civarındadır.Rönesans döneminde sarı,mavi ya da kırmızı renkli olan gondollar,1562 yılında göre büyük veba salgını sırasında cesetleri taşıma aracı olarak kullanılmaları sonrasında yas rengi olan siyaha boyanmışlardır.Bazı kaynaklar ise şehirdeki zenginlerin, servetlerini yansıtmak için gondollarını estetikten uzak ve abartılı bir hale getirmeleri nedeniyle bu kararın alındığını belirtmektedirler.
Eskiden üç kürekçi ve bir dümenciden oluşan dört kişilik mürettebatın ilerlettiği gondola,günümüzde maksimum kapasitesi olan altı kişi bindiğinde buna gondolcuyu da ekleyince toplam ağırlık bir tona yaklaşmaktadır. Ayakta duran gondolcunun böyle bir araca daracık kanallarda farklı manevraları kolayca yaptırabilmesi için tekne,sol tarafı sağından daha geniş olacak şekilde yani asimetrik olarak tasarlanmıştır. Gondola farklı manevralar yaptırmak için çok karmaşık bir kilit sistemiyle tekneye bağlanmış ve kayın ağacından yapılan forcola adlı kürek ve gondolcunun ağırlığı tekneyi dengede tutmaktadır.Teknenin ön tarafında yer alan ve pirinç,alüminyum ya da paslanmaz çelikten yapılan pruva demiri(=ferro da prora) de karşı ağırlık yaratarak dengeyi sağlayan bir diğer unsurdur. Büyük Kanal'daki katlanmayı sembolize etmesi amacıyla S şeklinde yapılan bu demir,şehrin altı bölgesi(=sestiere) olduğunu simgelemek için de altı dişli tarak şeklinde tasarlanmıştır.
Gondol kullanmak hele hele köşeleri dönmek ve alçak köprülerin altından geçmek ustalık gerektiren bir iştir.Gondolcu(=gondoliere)olmak için şehrin tarihini ve ünlü binalarını çok iyi bilmek ve gondol ehliyeti almak gerekmektedir.Bu meslek,tarih boyunca babadan oğula geçmiş ve bir istisna hariç Venedik doğumlu erkeklerin tekelinde kalmıştır.Gondolcuların hepsi büyük veba salgını sonrası alınan karara binaen siyah pantolon ve siyah beyaz çizgili üst giyim taşımaktadırlar.Hediyelik eşya satan dükkanlarda bu kıyafetlerden bulabilirsiniz.
On bir metre uzunluğunda ve bir ton ağırlığındaki tekneyi ayakta durup sadece bir kürek yardımıyla ilerletirken bir yandan şarkı söylemek veya geçilen yerler hakkında bilgi vermek de her babayiğidin harcı değil.
Gondolcunun küreği(=Forcola)
Rio de Palazzo'da gondolla ilerliyoruz